söndag, april 17

Johannas topp 5: vecka 15

Tänk jag nu har kört min topplista varje söndag sen 17 januari. Det är som jag sagt förut ett favoritinlägg att skriva och jag samlar tipsen under veckan som går och det här är ett bra sätt att tipsa om saker som kanske inte passar in i någon annan typ av tipsinlägg. Den här veckan blir det mycket om ord på olika sätt inser jag när jag hade topplistan framför mig i anteckningsboken. Det blir en låt vars text är så himla bra, en författare som älskar ord, två tips från en branschtidning som bevakar de som lever på ord nämligen bokbranschen och så om åldersindelningar. Hoppas att ni får en fin söndag.

  1. Erik Lundins låt Suedi är bra både rent rytmisk men texten ger mig gåshud och stor dos identifikation. Erik vann en grammis för Årets textförfattare i vintras och det förstår jag verkligen. Jag har lyssnat på den här låten och hela ep:n med samma namn väldigt mycket senaste tiden. Vanligtvis lyssnar jag mest på kvinnliga svenska hiphopartister så det tog lite tid för mig att hitta till Erik Lundin.  

  2. Just nu gästbloggar Cecilia Knutsson, publicistisk chef på Rabén & Sjögren hos Svensk Bokhandel. Hon har hunnit vara både på bokmässa i Bologna och London och rapporterat om vad de gör på mässorna, däremellan mellanlanda på kontoret och funderat kring barn- och ungdomsboksförfattare. När jag åker till London i slutet av maj blir det givetvis ett besök på Foyles vid Charing Cross efter att Cecilia har tipsat om det. Dessutom den typ av bakom kulisserna inslag som jag gillar bäst, följ med under en dag på ett förlag vilket vi fick både en och två gånger. Cecilia har även en privat blogg som heter Eller kanske inte.


  3. En författare som är känd för sin kärlek till språket är Jonas Hassen Khemiri och på Bokmässan i höstas så var hans seminarium givet att gå på. Under 45 min fick vi nöjet att lyssna till honom och höra om hans nya bok Allt jag inte minns.

  4. Tove Leffler (chefredaktör och VD på Svensk Bokhandel) skrev i sin sista krönika innan hon gick på föräldraledighet om förlag och sociala medier. Hon resonerar kring hur förlag kan använda sig av sociala medier för att marknadsföra sina böcker och då inte bara ge ut stora youtubers böcker. Jag som är kommunikatör till vardags, förlagsnördig och älskar sociala medier tycker att det var en intressant krönika och jag följer väldigt många förlag och håller koll på vad de gör i sociala medier. Vissa förlag är bättre än andra på att använda sociala medier för att marknadsföra sin utgivning, vissa har på senare tid anställt just digitala strateger och satsar på den digitala delen i sin marknadsföring. Har ni någon favorit bland svenska eller internationella förlag som ni tycker använder sociala medier på ett bra, inspirerande, rolig eller smart sätt?

  5. Vi avslutar på ett humoristiskt vis med Jenny Lindhs roliga svar i Dagens Nyheter igår om åldersindelning på böcker och kontrar med de indelningar som finns för barn- och ungdomsböcker med att åldersindela vuxenböcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar