onsdag 27 april 2016

Bokfrukost hos Rabén & Sjögren om serier

I början av april var jag hos Rabén & Sjögren för en bokfrukost som främst handlade om serier och deras kommande utgivning inom ramen för deras seriesatsning. Frukosten inleddes med Mats Strandbergs nya bok som heter Monster i natten som är otroligt fint illustrerad av Sofia Falkenhem. Mats och Sofia berättade om hur de gått tillväga när de skapat boken och om alla influenser som går att hitta både i text och bild. Sofia är väldigt inspirerad av Familjen Adams till exempel och Mats har inspirerats mycket av Steven King. De träffades på en middag under en Bokmässa och Mats bad sedan Sofia att illustrera hans bok som handlar om en liten kille som förvandlas till en varulv, något som ligger Mats varmt om hjärtat (varulvar alltså). Mats berättade om hans kärlek till skräcken och om hur den har fungerat som tröst för honom under uppväxten bland annat. Att se skräck tillsammans med andra speciellt som kille ger en ett sätt att få vara rädd och visa det öppet. En annan stor influens i boken är serien Twin Peaks och det här är första boken i en planerad trilogi (som vanligt numera är alla goda ting tydligen tre). För den som vill höra Mats prata lite om boken kan lyssna på inslaget nedan från Kulturnytt i P4.

Efter Sofia och Mats tog Johanna Kristiansson och Joakim Gunnarsson plats på scen. De skapar Katten Nils tillsammans och de berättade hur den processen går till med vem som skriver text, vem som ritar och vem som färglägger. Johanna skriver, Joakim ritar och sen färglägger Johanna det hela. Katten Nils går även som serie i Kamratposten men har nu fått en egen serieroman och fler är på väg reda i vår. Sen gick Johanna av scenen och ersattes av Mårten Melin. Mårten och Joakim har nämligen gjort serieromanen Välkommen till Skogsbingelskolan tillsammans.
De har en ett långt samarbete bakom sig då de träffades när de båda jobbade ihop på Bamse. Deras nu gemensamma serieroman är även en del i introducerande av serier för åldersgruppen 9-12 år, tidigare har förlaget satsat på serier för barn i åldrarna 6-9 år. Det är Mårten som skriver texten och sedan ritar Joakim. Den som läst Mårtens trilogi Förvandlad, Jag är Love och Pixis bok kommer att känna igen både skolan och en del av karaktärerna i den här serieromanen. Jag var lite star struck under den här frukosten, för det första så var Mats Strandberg där och innan frukosten började kom Mårten fram och hälsade på mig. Han kom ihåg mig från när vi setts på ett annat evenemang om sex i barn- och ungdomsböcker. Jag fick möjlighet att säga att jag gillade även bok två, Mycket mer än en puss, och han gav mig serieromanen han skulle prata om och var så snäll att han signerade den också.

Näst sist ut denna morgon var förläggare Josefin Svenske som pratade om den amerikanska serieromanen Roller Girl av Victoria Jamieson som kommer på svenska i vår. Förutom att se det här klippet fick vi även träffa två hemliga gäster.

Morgonens hemliga gäster var nioåriga Majken och Nadja. De kör rollerderby och berättade för oss hur sporten går till, vad som är roligast med att utöva den, vilka skydd som behövs och var hur coola som helst. De svarade på frågor från publiken och fick morgonens längsta och varmaste applåd.
Sist ut var redaktören Fabian Göransson som berättade om Knas som är en antologi tror jag med svart humor för barn där flera namnkunniga serieskapare medverkar.

För den som gillar serier både för barn och vuxna och har vägarna förbi Stockholm nästa helg vill jag passa på att tipsa om Stockholms Internationella Seriefestival som sedvanligt hålls på Kulturhuset Stadsteatern 7-8 maj. Och den 3 maj har Svenska Barnboksinstitutet en halvdag om serier.

4 kommentarer:

  1. "Monstret i natten" ligger överst i läshögen just nu. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ännu bara hunnit bläddra i den men den verkar verkligen fin. Ska läsa den så snart jag hinner.

      Radera
  2. Trevligt arrangemang! Katten Nils har jag skaffat till min minsting som också heter Nils.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rabéns frukostar är bland mina favoritevenemang, så välorganiserat och trevligt :-)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.