fredag 25 september 2015

Lite romancenytt

Jag läste en artikel hos Publishers Weekly om att svensk romance kan bli nästa stora trend i USA. I artikeln intervjuas Simona Ahrnstedt med anledning att hennes böcker (de utgivna på Forum förlag) nu översätts och ges ut i USA. Hon berättar om hur det ser ut gällande romanceutgivningen i Sverige och hur hon får börja sina intervjuer med att förklara vad romance är. Tove LefflerSvensk Bokhandel berättar i samma artikel om att Harlequins böcker inte räknas som böcker utan som tidningar när deras försäljning redovisas. Utomlands är romance en stor genre men här i Sverige är den inte alls en lika stor eller erkänd genre.
Jag hoppas att romance blev en större genre även här, men jag hoppas även mer välskrivna böcker i genren och framför allt på mer mångfacetterade böcker. Därför är det glädjande att Christoffer Holst nu debuterar på Bokfabriken med sin bok Mitt hjärta går på. Den var med i Harlequins författartävling förra året och där är det två killar som blir kära. Jag ser verkligen fram emot att läsa den i höst. 

6 kommentarer:

  1. Hoppas att romance-genren växer här hemma också! Tycker att en välskriven romance-bok är avkopplande läsning! Minst lika bra som en bra deckare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att det är avkopplande att läsa och hoppas att det kommer fler välskrivna böcker i den genren.

      Radera
  2. Ja! Det är dags att röra om i deckar-Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så välbehövligt för jag gillar inte deckare men det verkar stora delar av landet göra :-)

      Radera
  3. Mer välskriven Romance än Simonas böcker kan det väl knappas bli?! Men många översatta harlequin böcker är ganska ojämna. Hoppas på att fler svenska författare kommer att skriva Romance och kommer de att skriva i samma klass som Simona är det guld!

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym! Jag har endast läst Simonas böcker och Sofia Fritzons noveller när det gäller svensk romance så jag har inget att jämföra med men visst är Simonas böcker välskrivna.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.