onsdag 1 april 2015

Release me 17 mars

Jag har inte haft möjlighet att gå på Release meKulturhuset de två tidigare gångerna den här säsongen. Men den 17 mars var jag där och det var med ett aningen omgjort upplägg. Det hela har flyttat upp från Studion till Foajé 3 utanför Hörsalen på plan 3. Numer kostar det 50 kr (förut var det gratis) och de har tightat till det hela så det kändes inte alls så långt och utdraget som tidigare. Det är ändå mellan kl 19.00- 21.00 en vardagskväll när de flesta varit på jobbet hela dagen. Likt tidigare säsong var det Mats Almegård som var programledare och det är andra gången jag är där under hans ledning. Och även om Mats inte är Jenny Lindh som jag avgudade som programledare så är han riktigt bra.
Bilderna är tagna av och tillhör mig, Sincerely Johanna
Författarna som stod i centrum denna afton var Niclas Nilsson, Mats Söderlund, Ann Heberlein och Roland Paulsen. Först ut var Niclas Nilsson aktuell med diktsamlingen Mene Tekele. Jag är som bekant skeptisk till min egen förmåga att själv läsa poesi och förstå den, men när Niclas läste högt så gick det bra och jag kunde ta till mig lyriken (som alltid när jag får den uppläst för mig). Efter Niclas Nilsson var det Mats Söderlunds tur, han är aktuell med boken Göra män. Det var väldigt intressant att höra honom beskriva hur han tagit inspiration från Simone de Beauvoir och hennes tes om att ingen föds till kvinna en blir det. Fast Mats menar då att pojkar inte föds till män de blir det, att manlighet är en socialt konstruerad roll som pojkar lär sig att anamma i tidig ålder. Mats har innan skrivit en bok som heter Göra kärlek och både dessa hamnar på min att läsa lista, de verkar väldigt spännande.

Sedan var det paus, en mycket förkortad sådan vilket var väldigt välkommet. Den korta pausen och inträdet tror jag båda kan bidra till att det nu till skillnad från hur det var förr gör att publiken stannar kvar hela aftonen och inte går i paus. Tur var väl det att ingen gick för efter paus läste Ann Heberlein ur sin kommande novell Fas tre som var så otroligt gripande och stark om arbetslöshet och en persons egenvärde. Det var även en perfekt länk till näste författare som var Roland Paulsen aktuell med Vi bara lydde, en bok om personal på Arbetsförmedlingen. Boken ges ut av Atlas förlag och jag tänker på en av deras tidigare titlar Skitliv som fullständigt knockade mig när jag läste den. Om Vi bara lydde är lika bra som Skitliv kommer det att vara en suverän men jobbig bok att läsa.
Jag avslutade kvällen med att köpa en ask från Novellix med fem noveller av Astrid Lindgren. Nästa gång är sista gången för den här säsongen och det är den 14 april. Köp din biljett här, och så ses vi där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.