tisdag 13 januari 2015

Två poddtips om ungdomsböcker

Jag vill tipsa om två bra avsnitt av mina favoritpoddar som i just dessa två avsnitt pratar väldigt intressant om ungdomsböcker. Det är årssummeringen av 2014 hos Allt vi säger är sant och avsnitt 9- Suger ungdomsboken? av Läs för livet podden som Läsambassadören gör. Jag blev väldigt glad när jag lyssnade på båda avsnitten. De behandlar både trender inom och statusen för ungdomsböcker i Sverige idag. Hos Lisa och Per som driver podcasten Allt vi säger är sant, gicks ungdomsboksåret igenom, inbjudna deltagare likväl som publiken fick vara med och rösta fram årets ungdomsbok. Här kan ni få många bra boktips och lyssna på framför allt de kloka ungdomarna som är gäster denna gång (also known as målgruppen för ungdomsböckerna). Erik Titusson som är förlagschef och förläggare på Lilla Piratförlaget är med i båda poddarna och jag blev så glad att jag studsade på stolen när jag hörde honom säga hos Allt vi säger är sant: "Realismen har blivit den nya dystopin på mässorna". Hurra, det är ju det jag har längtat efter! Jag beklagade mig ju så sent som igår över att jag saknar realismen och gärna slipper dystopier och fantasy.
I Läs för livet- avsnittet är som sagt Erik gäst likväl som Cecilia Nilsson, förläggare och publicistisk chef för textböcker på Rabén & Sjögren. Tillsammans med Johanna Lindbäck diskuterar de Augustpriset (uppdelning av kategorin, status för kategorin), hur bra är svenska ungdomsböcker, mångfalden i ungdomsböcker samt bland författarna och till sist föreställningen av vad barnboken (dit även ungdomsboken verkade räknas i detta sammanhang) är. Jag fick väldigt många tankar efter att jag lyssnade just på detta samtal och hade så väldigt gärna sett att det var ett längre avsnitt än de 20 min det var. Det fanns så många tankar som de tog upp som jag hade velat få lite fylligare svar på. Ni får gärna lyssna och så kan vi diskutera det i kommentarsfältet till det här inlägget, för jag vill inte spoila avsnittet för er.



För av lyssna på Läs för livet klicka här, länk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.