fredag 12 december 2014

Echo & Noah

I en av de bokcirklar jag är med i läste vi som månadens bok i december Echo & Noah av Katie McGarry. Det är en YA-bok från Harlequin, något som vi diskuterade i bokcirkeln med utgångspunkt i vad vi hade för bild av hur en bok från det förlaget vanligtvis är och innehåller. Det var också varierande vad de andra tyckte men jag kommer här att fokusera på vad jag tyckte om den.

Handlingen kan kännas förutsägande och klyschig: hon är smart och populär, han är snygg och the bad boy. Och så långt stämmer det men jag blev överraskad över hur mycket mer djup det fanns i karaktärerna. Jag har läst flera böcker i den här stilen och där har karaktärerna känts väldigt grunda och deras handlande ibland märkligt då det saknats djup. Echo & Noah handlar om Echo som förut var den populära tjejen, men som numera dragit sig undan vännerna efter något hemskt som hände henne och vars pappa är rik och omgift med en yngre fru. Noah är strulpellen som har mer potential men som hellre röker på med sina kompisar och vars familjesituation är allt annat än enkel. Av olika anledningar möts dessa två genom skolkuratorn och deras världar sammanflätas.

Vi får veta vad det var som hände med Echo och Noah, vad var det som gjorde dem till de de är nu och vad är det de vill här i livet. De går sista året på high school och livet ligger framför deras fötter. De har det inte enkelt någon av dem men av olika orsaker och det fina med boken är att jag känner för dem båda. Jag får en förståelse för deras förflutna vilket gör att jag köper premisserna och de situationer de hamnar i och beteenden de har. I början tänkte ja att jaha det här är som vilken harlequinroman som helst bara att de är unga men det är sex och sexuell dragningskraft. Men så ändras det och det blev djupare än vad jag är van att läsa från författare utgivna på det här förlaget. Det blev som vilken ung vuxen-bok som helst och dessutom stundom mycket bättre än böcker utgivna på förlag som har högre status än Harlequin (om nu det ska vara någon garant). Det var svårt att lägga ifrån sig boken och jag ville hela tiden veta hur det skulle gå för dem, både var och en för sig med de problem de hade men även dem ihop också. För givetvis är det inte så att det endast handlar om dem var och en för sig utan tycke kommer att uppstå. Frågan är hur de kommer att lösa allt. Jag har vissa invändningar på boken och det gäller partier av slutet, porträttet av styvmamman och vitsen med vissa av Echos vänner. Men på det stora hela är det här en bok jag rekommenderar, både som en del av romantikveckan och som ett bra tips på en YA-bok. I dagarna kom uppföljningen på den här boken ut på engelska. Förhoppningsvis kommer den i svensk översättning så småningom.

4 kommentarer:

  1. Jag gillade den här riktigt mycket! Är glad för att den var djupare än vad jag trodde. Jag hoppas att böckerna om Beth och Isaiah också blir översatta, och även fortsättningen om Echo & Noah såklart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh finns det böcker om Beth och Isaiah? Vet du vad de heter?

      Radera
    2. Men nej det är ju inte böcker om dem ihop :-(

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.