onsdag 4 juni 2014

Svenskt mode 2000-2015

Jag hade som sagt en kulturdag förra torsdagen. Vårt första stopp var Sven-Harrys Konstmuseum. det var första gången för min del som jag var där och vilket museum sedan. Just nu pågår deras utställning som heter Svenskt mode 2000-2015. Här varvas filmer från catwalken med fotografier och så kläder på dockor i olika rum. Mycket från perioden 2007-2009 kände jag igen lite extra för det var då jag modebloggade. Det är en kavalkad av vackra, estetiska och udda kreationer som jag gärna går och ser igen. Riktigt bra modeutställningar växer inte på träd. För se det är inte bara att rada upp dockor med kläder i ett rum och så är det klart. Tro mig många museer tror att det är så enkelt. Hos Sven-Harrys Konstmuseum vet de bättre (även om det stora rummet har lite problem med motljus och dockor som får ljuset bakom sig vilket gör det svårt att se tydligt bland alla svara plagg). Här har de skapat olika nivåer, olika teman och färgkombinationer. Det blev både nostalgiskt och inspirerande. Vissa av märkena som ställdes ut finns inte längre och anda frodas för fullt än idag.

De stora tavlorna med illustrationer av Liselotte Watkins hade jag gärna plockat ned och hängt upp hemma. Det gällde den vägg med illustrationer av Stina Wirsén, det kändes bara orättvist att jag inte fick ha denna vackra i mina ögon konst hemma hos mig. Om du är intresserad av mode eller inte har varit på någon modeutställning innan tycker jag verkligen att du ska ta dig till Sven-Harrys Konstmuseum. Ett stort plus är det billiga årskortet (200kr mot ett enkelt inträde på 100kr). Så nu lär jag bli stammis.


Om du vill läsa om vårt andra stopp, Nils DardelModerna Museet går det bra att göra det här

2 kommentarer:

  1. Blev minsann lite lätt förälskad i den där sista bilden. Riktigt grant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var fantastiska fint, vill ha dem allihop som inspirationsvägg både hemma och på jobbet.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.