torsdag 24 april 2014

Josette Bushell-Mingo på Vårmöte 2014

Mellan den 8-10 april så anordnade Sveriges museer en konferens i Umeå. Den hette Vårmöte 2014. Jag jobbar som bekant inte på museer men har ett genuint intresse för det. Det intresset kunde dessvärre inte motivera att jag fick åka på konferensen genom jobbet. Däremot kunde jag som tur var följa den första dagen via nätet hemifrån Stockholm. Ett av de föredrag som jag lyssnade på och som verkligen berörde mig finns nu för er alla att se. Föredraget jag pratar om är det med Josette Bushell-Mingo. Hon pratar om vems historia som visas på museerna idag. Det är ett starkt föredrag och jag satt med konstant gåshud och tårar i ögonen. Jag har alltid älskat museer och fostrades tidigt in i att besöka dem. Men jag har till idag inte sett en utställning som visar min historia (och då utan att jag görs till en exotisk varelse). och med min menar jag en afrosvensk historia. Jag hoppas att de som satt och lyssnade på föredraget tog till sig vad Josette pratade om. Och som hon säger även skapar mångfald inom sin personal och inte bara i sina utställningar. Jag säger inte att en person med utländskt påbrå ska anställas av den anledningen men kolla på vilka det är som är i majoritet band personalen inom kultursektorn i Sverige idag. Om personalen har en blandad härkomst är det inte ett så stort steg att skapa mer nyanserade utställningar som fler i vårt land kan känna igen sig i. Nu har jag babblat färdigt. Ta er en titt på Josettes föredrag istället. Och följ hashtagen #varmote2014 på Twitter för att läsa mer om vad som hände under konferensen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.