onsdag 12 mars 2014

Barnkulturkonferenser våren 2014

Bilden har jag lånat från kulturradet.se
Det kommer vara två stora barnkulturkonferenser i vår. Den ena Barnkultursymposiet, äger rum i Stockholm mellan 19-21 mars, och är samma symposium som jag var på förra året. Årets upplaga har fått titeln Synas, höras, finnas- plast åt barnkultur! Detta underbara symposium som är gratis och tillgängligt för alla som är intresserade. Jag sörjer så att jag inte har möjlighet att gå i år. Några punkter jag vill lyfta särskilt är:

Everything I see – Everything I am. Reflections through ‘scenkonst and mångfald’ on the power of art to inspire our children for the future
Josette Bushell Mingo, Stockholms stads kulturpris 2012, Språkrådets minoritetsspråkpris 2013, prisbelönt skådespelerska och regissör, konstnärlig ledare Tyst Teater/Riksteatern.

Synas, höras, finnas – om platser i barnkulturen” – ett samtal om barnkulturpolitik, valåret 2014
Samtal med representanter från politiska ungdomsförbund och unga kulturdebattörer.

Barn och reklam – visualitet, ambivalens och rättigheter
Johanna Sjöberg, fil.dr. Tema Barn, Linköpings universitet

Visuell makt – och en ny bildkonstgeneration
Joanna Rubin Dranger, serietecknare, bilderboksskapare, professor i illustration, Konstfack

Den andra konferensen äger rum i Umeå 3-4 april, Att välja rätt är stort, att välja fritt är större.
Det är Kulturrådet som arrangerar konferensen tillsammans med Barnkulturcentra i Sverige, vars syfte är att diskutera barnkulturens ställning idag. Några av de teman som ska diskuteras är:

  • Vilken barnkultur serveras och till vem?
  • Den goda barnkulturen: en myt?
  • Hur ser strategiskt arbete med barnkultur ut?
  • Hur ser barn och ungas eget skapande och egna subkulturer ut?
Jag är ännu surare att jag inte har möjlighet att åka på den här konferensen och håller därför tummar och tår att det kommer att filmas så jag ändå kan ta del av något därifrån. Det kommer säkerligen att vara många intressanta samtal och diskussioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.