fredag 3 maj 2013

Världsbokdagen på Kulturhuset

Kass kvalietet på bilderna men ni får ett hum om hur det såg ut
Förra veckan var det Världsbokdagen och jag var tillsammans med min syster och Fabulerat-Josefin Kulturhuset i Stockholm. Vi lyssnade till mycket spännande, inspirerande och intressanta samtal där. Först var det ett samtal mellan moderatorn Pernilla Glaser och Behrang Miri. De pratade om Tintin-gate och vad det verkligen var som hände i höstas samt vägar framåt. Hur kan fältet breddas när det gäller representation var temat på deras samtal. Läs även Behrangs text i Bang för att få hans syn på det hela, länk.

Sedan följde en paneldiskussion mellan Lawen Mohtadi, Inga Lundén och Leif Magnusson. Den var hur bra som helst och alla fick prata i lugn och ro (mycket tack vare en bra moderator). Dessutom representerade de tre paneldeltagarna olika vinklar och de kompletterade varandra på ett mycket bra sätt. Lawen kommer från ett journalistiskt håll som journalist och författare, Inga är Stockholms stadsbibliotekarie och Leif är chef på Mångkulturellt centrum.

Jag blev inspirerad av hur dessa tre parter skulle kunna samverka på fler plan än det som var temat för kvällen nämligen mekanismer som skapar låsningar i frågan om att prata om rasism och stereotyper. De pratade även om den nya bibliotekslagen och bibliotekens roll som ledsagare till allmänheten och dess roll i att prata om rasism tex. Men även medias roll i det antirasistiska arbetet, som kan kännas väldigt ensamt enligt Lawen. Det kan jag verkligen förstå för det är inte populärt att prata om dessa frågor vet jag av erfarenhet. För självbilden i Sverige är att vi per automatik är antirasister så när någon påstår motsatsen blir det ofta ett himla liv och starka känslor inblandade.

Även idé om att sprida Mångkulturelt centrums arbete till fler delar av huvudstaden tycker jag lät inspireande. För det mångkultuella arbetet ska inte isoleras till "förrterma". Och det var här bibiloteken blev en intressant samarbetsparter och möjlig arena att föra diskussioner kring teman som mångkultur, rasism, representation och tillgänglighet skulle kunna föras.

Jag är väldigt glad att jag gick på detta samtal, för jag har varit på många samtal på dessa teman men ofta gått därifrån frustrerad att det har först parallella samtal men inte samtal med varandra. Denna kväll var motsatsen och det kändes otroligt givande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.