måndag 1 april 2013

SCUM-Manifestet

Bilden har jag lånat från stadsteatern.stockholm.se
För hundra år sedan känns det som nu var jag och såg SCUM-MANIFESTET Stockholms stadsteater (hundra år stämmer inte, det var i början av mars). Det var en helt otroligt bra föreställning som jag tycker många bör gå och se om ni inte redan har gjort det. Utan att avslöja för mycket kan jag säga att det görs en viss skillnad på publiken. Det kan nog uppfattas som en väldigt provokativ föreställning. Den belyser den könsmaktsordning som råder och har rått i vårt samhälle. Det är dock inte bara nattsvart utan det hela görs med en stor portion humor. Jag blev både peppad och nedslagen av den och vill nu gärna läsa SCUM- manifestet av Valerie Solanas som föreställningen bygger på.

Nu när Maria Svelands bok Hatet har kommit ut kanske jag rent av gör det till ett litet tema.
För er som bor i närheten av Stockholm kan jag tala om att föreställningen kommer tillbaka till Turteatern nu i april. Så skynda er att se en föreställning som ni sent ska glömma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.