fredag 22 mars 2013

Bokbloggsjerka 22-25 mars

Äntligen är jerkan tillbaka och den här veckan vill Annika veta:

Kan du ge exempel på en hyllad bok som du avskydde eller som du inte alls förstod dig på?

Direkt kom jag att tänka på Alkemisten av Paulo Coelho. Många av mina vänner hade läst och älskat den och min känsla efter läsningen var jaha. Vad var det jag missade? Jag såg inte alls den som något fantastiskt och märkvärdigt. Det är en av få böcker som har fått ett så lågt betyg som en etta av mig.
Bilden har jag lånat från bokus.se

26 kommentarer:

  1. Haha, den fick en femma av mig. Fasy nu i efterhand kan jag se att jag förmdoligen var lite väl uppe i det blå när jag gav ut det betyget. Den är lite "för mycket" eller vad man ska säga, lite för peka med en pinneaktig, äsch jag ska inte ens försöka förklara känner jag :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, jo det är många som tyckte om den :-)

      Radera
  2. Jag har ännu inte läst något av Paulo Coelho och jag är lite tveksam till om jag någonsin gör det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst tre av hans böcker men nu får det räcka. Det är inte ett författarskap som passar mig.

      Radera
  3. Intressant, jag pratade om den boken med en kompis idag. Då svalnade intresset aningen nu ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smaken är ju som ... vem vet du kanske skulle gilla den.

      Radera
  4. Det enda jag läst av Coelho är Manuscriptet från Accra. Tyckte den var okey men inte jättebra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit Lena. Den har jag inte läst även om jag gillar kopplingen till Accra (huvudstaden i pappas hemland)

      Radera
  5. Jag har läst den och tyckte den var jättebra, det är en bok mina barn fick hem från skolan och skulle läsa så då passade jag på.
    Men smaken är olika.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit Mia. Ja smaken är ju olika, som tur är ändå.

      Radera
  6. Det var fint att höra! Jag funderade på att välja den också, men så blev det inte det. Det var plågsam läsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit Henrik. Plågsam var ordet :-)

      Radera
  7. Jag gillade den inte heller, helt för mycket new age-tjafs för mig. Och på tok för pekpinnig.

    (Här via jerkan, förstås, hejsan)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit Koko. Ja det är för spirituellt för mitt tycke och smak.

      Radera
  8. Var det den som handlade om en som typ var ute och gick en lång tur? Och så har den 5-6-7 år eller så på nacken? Då gillade jag den när jag läste den, men okej lite tillgjord var den kanske om man tänker efter. Och det ska man ju!:)

    Hoppas du har kul på kursen!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är är en kille i öknen som k försöka skapa guld typ.
      Jag har det mycket bra på kursen.

      Radera
  9. Coelho - gillar inte hans böcker. Klistrig livsvisdom.

    SvaraRadera
  10. Håller med dig; jag gillade inte heller Alkemisten, och jag fick den i present två gånger, en på engelska och en på svenska

    SvaraRadera
  11. Alkemisten är en bok som jag läste och undrade vad som fick den att höjas till skyarna. Efter en tid kom jag på det - budskapet. Som jag tolkade den så är det så att gräset inte är grönare på andra sidan staketet.
    Men det behövs knappast en hel bok för att säga det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit Ewa. Nej precis och verkligen inte fler böcker. Tycker många av hans böcker är likadana och ingen av dem har fallit mig i smaken.

      Radera
  12. Det är så spännande att man tycker så olika om böcker. Jag har tidigare bara hört gott om denna, så vad kul att få en annan bild också :) . Blev nyfiken på att läsa den nu :) . Hoppas du har en mysig helg. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är kul också när vi tycker olika det blir så spännande diskussioner då.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.