söndag 3 februari 2013

Simon & Sophie

Bilden har jag lånat från bokus.se
TinaO skrev en recension om Emma Granholms senaste bok Sjutton år och skitsnygg. Jag blev väldigt sugen på den och begav mig till biblioteket som bekant och lånade den samt en av Granholms tidigare böcker Simon & Sophie. I mitten av januari läste jag ut boken och här kommer mitt omdöme av den.

Boken handlar om skolans snygging Sophie och skolans tönt Simon. Sophie är allt utom snäll mot Simon. Så bli det dags för påsklov och alla Sophies kompisa åker bort. Det är bara hon kvar och så grannen, som är ingen mindre än Simon. Här börjar en resa som handlar om grupptryck, kärlek och om att stå på sig. Jag minns själv hur det var att vara tonåring. Det fanns grupptryck och roller som det var extremt svårt att bryta sig loss från.

Jag tyckte om boken. Det enda som skavde en aning var att det hela gick lite väl fort. Det kändes lite som om det hela gick från noll till hundra på bara några rader. Jag önskar att det hade fått ta lite längre tid att utvecklas (vad det är jag menar kan jag inte säga utan att ge bort för mycket av handlingen). Boken handlar inte bara om Sophie och Simon. Där finns kompisar till dem båda, en klass och föräldrar som alla spelar en viktig roll i berättandet. Och jag har stor behållning av bikaraktärerna, de hjälper alla till att måla upp en trovärdig bild av hur det kan vara att vara 15 år. Jag blev helt klart sugen på att läsa mer av Emma Granholm.

2 kommentarer:

  1. Jag gillar också "Simon & Sophie", dock inte lika mycket som "Sjutton år och skitsnygg". Jag vet inte om den kanske känns lite väl klyschig. Töntiga killen och snygga tjejen... Jag vet inte, det känns lite gjort. Men som sagt - välskriven och underhållande ändå. Har du läst hennes bok "Ett nytt liv på köpet"? Den är riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har jag något att se fram emot med andra ord :-)
      Nej jag har bara läst Simon & Sophie än så länge. Men vill läsa mer av henne så jag skriver upp ditt tips på listan.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.