måndag 18 februari 2013

Barn- och ungdomskultur

Bilen har jag lånat från kulturradet.se
Den 1 februari i år kom det ett pressmeddelande från Kulturrådet som redogjorde för deras nya barnkulturstrategi. I korthet handlar det om detta:
"Barn och unga är en prioriterad målgrupp för den nationella kulturpolitiken. För Kulturrådets del handlar det om att öka barns och ungas tillgång till professionell kultur, att stödja konstnärlig utveckling inom barn- och ungdomskulturen och att sprida kunskap inom området.
Grunden för strategin är att hela myndighetens arbete ska genomsyras av ett barn och ungdomsperspektiv. Strategin innehåller fem mål, bland annat att bidra till hög kvalitet och konstnärlig utveckling, att utjämna skillnader i barns tillgång till kultur och att minst 30 procent av de verksamheter och projekt som stöds av Kulturrådet ska ha barn och unga som målgrupp." -hämtat från kulturradet.se
Jag brinner för kultur och extra mycket klappar mitt hjärta för barn- och ungdomskultur och jag välkomnar verkligen denna strategi. Och jag vill under året lyfta fram verksamheter, personer som verkar för barn- och ungdomskultur och annat som kan relateras till ämnet. Jag kommer göra detta under etiketten barn- och ungdomskultur. Har ni tips på personer, verksamheter, seminarier eller annat av intresse är det bara att lämna en kommentar eller att mejla mig. Min förhoppning är att lyfta fram exempel med nationell spridning och inte bara stockholmsbaserade men jag kommer att behöva hjälp att hitta dem då jag bäst har koll på huvudstaden med omnejd.

2 kommentarer:

  1. Här kommer ett tips från Göteborg: Barnbokhandeln Bokskåpet har evenemang för barn på lördagar i sin affär. Se http://www.bokskapet.se
    Ofta är det för mindre barn, upp till kanske sju. Men mina barn som är nio var med på deras advent-träff och hade jättekul. Om du går med i deras nyhetsbrev får du mail varje vecka vad de har, ifall du vill tipsa om det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Ingerun. Jag ska helt klart ta och kolla upp dem.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.