fredag 25 januari 2013

Lång titel på en bok

Den statistiska sannolikheten för kärlek vid första ögonkastet (inbunden)
Bilden har jag lånat från bokus.se
Den statistiska sannolikheten för kärlek vid första ögonkastet. Det heter boken med lång titel som är skriven av Jennifer E Smith. Den handlar om amerikanska Hadely som ska med ett plan till sin pappas bröllop i London men missar planet med fyra ynka minuter. På flygplatsen möter hon brittiska Oliver och så inleds historien som ska svara på om det hur det ser ut med den statistiska sannolikheten för kärlek vid första ögonkastet. Då detta är en kar kärleksbok är det inte alls kärlekshistorien som fångar eller berör mig mest. Den känns nästan oviktig och jag minns den knappt nu när boken är utläst.

Däremot fastnade jag verkligen för relationen mellan Hadley och hennes pappa. Jag går tillsammans med henne igenom känslor som ilska, känslan av att vara övergiven och sviken. Jag funderar nu ett bra tag efter läsningen på det här med skilsmässa och barn som hamnar i kläm. Hur det påverkar barn att föräldrar delar på sig oavsett hur stora de är när det sker, barn eller tonåringar. Vad händer med en relation mellan ett barn och dess förälder om förälderns flyttar till ett annat liv? Och där skaffa sig en ny familj. Det är säkert mina egna issues som gör att jag inte köper den snabba vändning och förlåtelse som sker mellan dotter och far. Det gör mig kluven angående läsningen och gör det svårt med ett samlat intryck. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.