söndag 2 december 2012

Elin under havet

Bilden har jag lånat från bokus.se
Jag är inte förtjust i serieböcker i vanliga fall så jag var en aning skeptisk till Elin under havet av Sofia Malmberg. Men den var ju nominerad till Augustpriset så jag lånade med mig den hem från biblioteket. Jag blev riktigt förvånad att jag tyckte så mycket om den när den var utläst. Helt plötsligt var argumentet att jag inte gillar serier inte hållbart längre för den här boken tyckte jag verkligen om. Sofia Malmberg har sannerligen lyckats med få fram en suggestiv känsla både med berättelsen i sig och de mörka färger som dominerar i boken. Boken handlar om Elin, som jag förstår det känner sig ensam. En dag surfar hon på nätet i jakt på ställen att träna kampsport på och träffar då på André. Han är väldigt uppmuntrande och berömmande gentemot Elin och erbjuder att hjälpa henne att träna en kampsport som han ar kommit på själv. Efter lite chattande besöker Elin André i en träningslokal och efter några gånger händer en sak som vuxna verkligen inte ska ägna sig åt med barn. Det är så hemskt och Sofia Malmberg gör det hela så bra och det här är en bok som fungerar utmärkt i exempelvis undervisning eller samtal med barn och unga kring ämnet sexuella övergrepp och dylikt. Som tur är fortsätter inte allt vara svart även om fortsättningsvis går det i mörka färger och när jag läst klart var jag full av tankar. Jag höll verkligen tummarna för den här boken när Augustpriset delades ut och är väldigt besviken att den (eller Jag älskar Manne) vann. Nu är jag även sugen på att läsa mer serier, något som Elen på Bokpotaten även bidragit till.

Jonna Lindberg har också läst, länk. Det har även Boktjuven gjort, länk, samt Tina O, länk och Sofia på unga böcker, länk

6 kommentarer:

  1. Vill verkligen läsa denna, blir nog ett hemlåm nästa biblioteksbesök. Den verkar ta upp ett så svårt ämna så starkt, det känns som en viktig bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit Mia. Ja låna och läs den, en mycket tänkvärd bok på ett svårt tema.

      Radera
  2. Kul att läsa din recension! Jag håller med om att den var väldigt bra. Det är synd att den inte vann. Jag håller även med om att den väcker intresset för serier. Nu har jag lyckats köpa Game of thrones i serieformat också, vi får se hur det går.

    SV: Tack för en rolig utmaning! Jag vill gärna göra fler utmaningar med dig i framtiden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hurra för fler utmaningar. Kanske redan nästa år?

      Tack själv för din recension!

      Radera
  3. Elin under havet är en sån där bok som bara har vuxit för mig efter att jag lagt den från mig. Direkt kände jag mig lite tveksam, men allt eftersom dagarna har gått har jag fått en annan hållning - det ÄR bra och det suggestiva utgör en fantastisk bas för vidare diskussioner. Det är också en bok som vem som helst kan diskutera, på nästan vilket plan som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så var det för mig också. När jag först hade läst den så var det en känsla av jaha. Men sen började jag tänka på den till och från så mycket att jag faktiskt läste om den två gånger till. Jag tycker verkligen att det är synd att den inte vann Augustpriset.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.