tisdag 4 december 2012

ABC å allt om D- nej tack

Bilden har jag lånat från bokus.se
Jag kommer väl vara den enda som inte hyllar Augustprisvinnaren ABC å allt om D av Nina Ulmaja till skyarna. Men jag tyckte inte om den här boken. Problemet jag har med den är att den är för generaliserande och för enkelspårig för min smak. I boken målas en bild upp av att det är skriftspråket som växt fram i västvärlden som är det enda och rätta samt att det som är lätt är normen. Exempel på detta är när författaren beskriver blindskrift och menar på att det ska vara mycket svårt att lära sig. Möjligen är det svårt för en seende person som redan kan alfabetet för seende men det behöver ju inte vara svårare för en blind person att lära sig punktskrift än för en seende att lära sig sitt alfabet. Kanske tar jag det som står på för stort allvar men när det beskrivs att vi skriver ner saker för att det är enda sättet att minnas dem på tänker jag på de traditioner av muntligt berättande som funnits på andra ställen i världen och hur de uppenbarligen fungerat för att föra berättelser vidare i generationer och århundraden. Och även om jag hade andra kandidater som jag gärna sett vann priser så gratulerar jag ändå Nina Ulmaja och hennes ABC å allt om D till vinsten.

Boken var en del av min Augustprisutmaning, läs mer om de andra nominerade här, länk.

Andra som har bloggat om boken är: Jonna Lindberg och Boktjuven,

2 kommentarer:

  1. Kul att höra någon tycka till! Är en småbarnsmamma, blev nyfiken på boken och leddes till din sida. Jag tycker inte heller om förenklingar och sånt som lyfter fram västvärldens sätt att göra saker på. (Hör att jag själv använder förenklat språk, en "yrkesskada" som mamma?). Det får bli någon annan bok åt vetgirige sonen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit Mia!
      Den var fin på sina ställen men jag fick en sådan obehagskänsla med det där att västvärlden lyftes fram så självklart och upphöjt.
      Däremot tyckte jag hemskt mycket om Jag älskar Manne och kan varmt rekommendera den till din son.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.