fredag 3 augusti 2012

Maya Angelou


Watch Oprah Presents Master Class with Maya Angelou in Educational & How-To  |  View More Free Videos Online at Veoh.com

Förra året såg jag Oprah Winfreys favorit Maya Angelou på Oprahs nya programserie Master Class och blev stormförtjust i denna grand old lady. Hon är så full av vishet och sa så kloka saker. När jag var hemma hos mamma och vi var till den lokala lilla second hand-butiken hittade jag Mayas första bok i den självbiografiska serien om sex böcker. I Know Why the Caged Bird Sings fast i svensk översättning Jag vet varför burfågeln sjunger. Mitt exemplar är från 1976 och på baksidan använder de n-ordet för att beskriva författaren och boken. Tur att tiderna har förändrats. För användandet av det ordet befäster bara det Angelou beskriver i sin bok om de färgades underordning i samhället då. Här kan ni själva se avsnittet från Master Class.  
Bilden har jag lånat från bokus.se

2 kommentarer:

  1. Älskar Maya Angelous röst, den är så otrolig.

    SvaraRadera
  2. Mrs E: ho är fantastisk. Om du har möjlighet titta på klippet hon pratar om så fina saker

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.