onsdag 11 juli 2012

Kulturdag del 1

För två veckor sedan hade jag och min goda vän Rebecca en heldag i kulturens tecken. Vi har båda haft mycket att göra under våren och vårt kulturkofteri har fått stryka lite på foten. Men så när hennes mastersuppsats var klar och jag hade en semesterdag kvar att ta ut på jobbet bokade vi in en heldag för att gå på museum. Vi började vid kl 11 och avslutade kvällen vid 00, låt mig intyga att vi var helt slut efterår. Dagen innehöll stopp på Kulturhuset, Nationalmuseum, Moderna Museet, Akitekturmuseet samt en konsert på kvällen med Benjamin Francis Leftwitch. Jag kommer att dela upp dagen i fyra delar.
Här kommer del ett och besöket på Kulturhuset och utställningen Street smart.
Bilden har jag lånat från kulturhuset.stockholm.se
Vårt första stopp för dagen var utställningen om street art och graffiti. Det var en helt fantastisk utställning där bland det bästa var rymden på utställningshallen. Hatten av till Kulturhuset som lät utställningen få den fysiska plats som det fick. Många av verken som visades var skapta speciellt för utställningen och den innehöll konst från både nationella och internationella konstnärer.

Det blandas både verk att titta på i form av målningar på en vägg men även filminstallationer och filmer. Hallen i sig hade ett utseende på sina ställen som om det vore en vägg på ett hus utomhus och att du stod i en gränd och tittade på verket. Det fanns även en avdelning som beskrev de olika stilar som finns inom street art och deras historia. Hela tiden fanns frågan hängande i luften: vad är konst och vad är god konst? I och med att graffiti och street art ofta kritiseras för att inte vara konst utan mest förstörelse.
Bilden har jag lånat från stopmakingsense.de

Min personliga favorit var den film som visades gjord av de tyska konstnärerna Mischa Leinkauf Matthias Wermke och deras verk titulerat Thanks anyway. Som vi skrattade åt den. Hade de haft Banksy med också hade jag varit supernöjd men utställning är helt klart sevärd även utan honom. Och det bästa av allt är att Kulturhuset ligger i centrala Stockholm och allas deras utställningar är gratis så skynda och titta. Utställningen Street smart pågår till den 7 oktober 2012. 

En rolig detalj som stod när på dörren innan du kom in i själva utställningen var att du inte skulle lämna din tag på utställningen. Så Rebecca gjorde en i gästboken istället. Jag skrev bara mitt namn, helt vanligt, så okreativ är jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.