tisdag 26 juni 2012

Årets bästa bok

 Bilden har jag lånat från Bokus.se
Förra årets bästa bok var som bekant Jellicoe Road. Och eftersom jag inte tycks ha en egen vilja eller förmåga att forma en åsikt håller jag återigen med Johanna Lindbäck att The Fault in Our Stars är årets bästa bok. The Fault in Our Stars är skriven av John Green och är min fösta bok av honom. Jag fick den av min kära vän Jenny i födelsedagspresent i maj och hon har aldrig gjort mig besviken när jag fått böcker av henne. Jämte Johanna Lindbäck är Jenny den jag har mest lik boksmak.

Så vad handlar då boken om. Jo den handlar om Hazel och Augustus. De träffas på en stödgrupp för barn med cancer. Men boken som många andra också vittnar om är så mycket mer än en bok om två unga med cancer. Det är allt det där runt om dem som är intressant. Deras snitsiga sätt att prata med varandra, deras sätt att filosofera, deras känslor för varandra, sig själva och döden. Det här är en bok som suger tag från första sidan och är omöjlig att lägga ifrån sig. Jag kommer nog snart få läsa om den för de sista 100 sidorna storgrät jag bara. Det är en av de vackraste, sorgligaste och vitsigaste bok jag läst. Den blir svår att överträffa även om jag är sugen på att läsa något mer av herr Green.
Den får en 4+ av 5 i betyg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.