måndag 26 september 2011

Frågeformulär för pocketbyte

Här kommer det lite bra-att-ha-information till min hemlige bokvän inför vårt bokbyte. Jag svarar på de frågor som En bok om dagen lagt upp som hjälp för oss i denna vändas bokbyte.

Jag tycker om skönlitteratur och som romaner för vuxna (som dock brukar bli olästa i bokhyllan i väntan på ett sen som inte riktigt vill infinna sig) samt ungdomsböcker och chicklitt. Det vanligaste just nu är att jag slukar ungdomsböcker som jag anser att det verkligen inte går att bli för gammal för. Sen brukar vissa böcker blir klassade som ungdomsböcker bara för att huvudpersonen är tonåring vilket jag inte alls förstår poängen med. Jag fullkomligt älskar Johanna Nilsson (läst allt av), Jonas Gardell (läst mycket av), Johanna Thydell (läst alla), Johanna Lindbäck (också läst alla), samt Katarina von Bredow (även här läst alla hennes), Sarah Dessen (läst många av).

Jag är alltid nyfiken på nya böcker som kommer ut och då främst på ungdomssidan och böcker som har kärlek som tema. Jag är en riktig kärlekskrank, utan att det för den skull måste vara chicklitt. Memoarer och biografier är alltid spännande men jag läser på tok för lite sånt. Just nu kan jag inte komma på någon författare som jag är särskilt nyfiken på. Jag är öppen för det mesta (inom mina favoritgenrer vill säga). Eller jo, Joyce Carol Oates, både de böcker som vänder sig till vuxna och hennes ungdomsromaner. Jag har aldrig läst något av henne men hört mycket gott om henne. Vad jag verkligen inte är nyfiken på eller vill läsa vet jag dock klart och tydligt. Det blir ingen fantasy, thrillers, deckare eller kriminalromaner, övernaturligt eller skräck. Samt böcker av Martina Haag (henne klarar jag inte av trots upprepade försök).

Eftersom du min hemlige bokvän vet vad jag heter och har min adress länkar jag här till min sida på Boktipset så kan du gå in och titta vad jag har läst. Och det är sen långt tillbaka (om än inte i närheten av allt jag slukade som tonåring) men med fokus på de senaste åren. Sen går det bra at söka på ettiketten böcker, boktips och dyl här i bloggen.

Nu till det ätbara. Jag försöker sluta med godis men har en stark förkärlek till choklad som jag inte kan bli av med. Till en god chokladkaka dricker jag gärna te. Inget med ingefära i men annars öppen för nya smaker. Det blir mycket svart, grönt och rött på tehyllan här hemma.

Lite annat smått och gott om mig. Jag tycker väldigt mycket om kultur i alla dess former. Gå på teater, utställningar, debatter och samtal, läsa tidningar (jag samlar på prenumeration min hög med magasin att döma), se serier (knarkar serier främst från USA och England), lyssna på musik (verkligen allt, utom heavy metal och techno) är sådant jag gärna roar mig med att göra. Mina favoritfilmer som jag ser om och om igen är: Dagboken, The Holiday, Freedom writers, Remember the Titans, Walk the line och The September Issue.

Min favoritfärg är stark turkos. Vet inte varför eller vad den symboliserar men den är helt förförisk för min del. Även chockrosa faller mig i smaken. Vad jag samlar på?: nagellack, tidningar, sjalar, pocketböcker, recept på matbröd (älskar att baka både gott till fikat och matbröd) och boktips.

Om du behöver fråga något tveka inte att höra av dig. Hoppas det kan vara till hjälp. Och till er som inte är min bokvän kanske ni lärde känna mig lite bättre genom detta :-)

1 kommentar:

  1. Tack för det! Nu ska jag ta mig en riktig funderare på vad som kan passa dig. /Hemlig bokvän

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.