torsdag 17 september 2009

Duktighetsfällan

I oktober förra året var jag på ett föredrag om prestation och duktighet. I födelsedagspresent av familjen fick jag boken Duktighetsfällan som är skriven av de som höll i föredraget, Joanna Rose och Aleksander Perski. Nu har jag äntligen läst ut den. Jag är en prestationsmänniska, som mäter mitt värde som människa utefter vad jag presterar. Det är knäppt jag vet men väldigt djupt rotat. I boken får vi ta del av andra prestationsprinsessor och deras berättelser, får veta vad som ligger bakom duktighetstänket samt hur vi ska ta oss ur fällan. Att vara duktigt jämt är sannerligen inte lätt och det är något som många vill vara, både medvetet och omedvetet. Jag kan inte påstå att jag är botad, men jag är mer medveten om det nu. Om du är intresserad av bergreppet duktighet och prestation kan du gå in på hemsidan Duktighetsfällan och läsa mer, samt göra prestationsprinsessetestet. Prestation och prestationsångest är ofta kopplat till stress. Jag hittade en bra sida med ett test och så tips på hur du kan bota din stress. Här är länken dit. Köp boken på Bokus.

2 kommentarer:

  1. Här har du en till som alldeles för ofta är just duktig. Hemma gör jag nog lite vad som är kul och jag gillar att skapa, men jag har svårt att inte prestera bra på jobbet.

    SvaraRadera
  2. Jo: vi är många fler. det är svårt att sluta vara duktig när det känns så bra och när jag får uppskattning för det

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.