onsdag 2 november 2016

Bladen brinner avsnitt 1-3

Illustration av Emma Adbåge
Tidigt på morgonen den 22 september på ett tåg till Göteborg och Bokmässan lyssnade jag på det första avsnittet av nya podcasten Bladen brinner. Sedan dess har det släppts tre avsnitt och imorgon kommer det fjärde. Det är en podcast som jag har längtat och väntat på, en podd jag själv har varit med och stöttat ekonomiskt under deras framgångsrika kickstarter-kampanj i våras.  I mitten på oktober var det lanseringsfest och varannan torsdag under hösten och vintern kommer vi att kunna lyssna på intressanta samtal och analyser av barn- och ungdomsböcker.

Det första avsnittet gästades av Barbro Lindgren, vars bok Bladen brinner podden är uppkallad efter. Hon och Lisa Bjärbo pratade om depression och sorg. Johanna Lindbäck i sin tur samtalade med Mårten Sandén om meningen med livet. Sedan analyserar Johanna och Lisa en frånvarande mamma som mest är upptagen med sin mobil i en bilderbok. När jag hade lyssnat på första avsnittet kände jag att jag genast ville höra mer, jag ville att det skulle vara längre än sina 36 minuter. Min andra tanke var att så snyggt de sydde ihop detta. I podden finns det något för alla, här kan läraren få boktips, småbarnsföräldrarna får sitt, likväl som bibliotekarier och vi andra barn- och ungdomsboksälskare. Utan att det är en trudelutt innan som säger att detta segment riktar sig till den och den så finns det ändå något där för alla tänkbara lyssnare på det stora hela. Det är precis så breda och smala på en och samma gång som jag hoppades att de skulle vara. Det är snyggt klippt, bra övergångar och proffsig produktion. Jag var så glad när jag lyssnat färdigt, visst hade jag på känn att det skulle bli bra, jag menar både Johanna och Lisa har erfarenhet av att göra podd. Johanna gjorde Läs för livet som Läsambassadör och Lisa hade Allt vi säger är sant tillsammans med Per Bengtsson. Men det blev ändå så fint att få bekräftat att det går att göra en bra, informativ och trevlig podcast som tar barn- och ungdomslitteraturen på allvar. Här nedan kan du lyssna på premiäravsnittet Små fluffiga lamm:



Och sen fortsatte det att vara bra avsnitt. I det andra avsnittet gästar Cornelia Funke och Elin Lundell och Johanna och Lisa är på Bokmässan och gör spaningar. Avsnitt två heter Inslag av magi och det kan du lyssna på här:


Tredje avsnittet Nåt slags knöl gästas av Mats Jonsson som pratar om att skapa serier och Maja Hjertzell som knappt kan prata om boken hon skrivit. Och så ifrågasätter Lisa och Johanna det här med att ha en killkompis utan att bli kär i honom till slut (håller inte med dem där). Lyssna själv här:


På poddens hemsida finns det generöst med saker att läsa och lyssna på. Här hittar ni extramaterial så som ännu mer boktips och författarintervjuer. Jag fortsätter att slitas mellan att vilja lyssna direkt när det släppts ett nytt avsnitt och att spara det lite så att väntan till nästa inte blir så lång. Ibland går det bra och ibland kan jag inte hålla mig. En sak är säker i alla fall, Bladen brinner är en av mina absoluta favoritpoddar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.