onsdag 2 november 2016

Barnradions bokpris 2016

Bilden har jag lånat från sverigesradio.se
Redan i våras fick vi veta vilka fem böcker som är nominerade till Barnradions bokpris (tidigare Barnens romanpris). Det är böcker skrivna för 9-12 åringar som utgör urvalet av de böcker som kan nomineras. Nu under hösten sänds samtalen om böckerna som juryn har tillsammans med programledaren Manuel Cubas. Juryn består av fem elever från mellanstadiet och de har alla läst de nominerade böckerna under sitt sommarlov. Den 6 november i P4 får vi veta vem det är som vinner. Och de nominerade är...
Mellan 2-31 oktober sänds samtalen om en bok per vecka i P4. Nu under läslovet sänds samtalen även i P1 Kultur vilket jag tycker är fantastiskt. Då kan vuxna höra barn analysera böcker samtidigt som de får boktips som de sen kan läsa tillsammans med sina barn, elever, låntagare. Här nedan kan du lyssna på samtliga boksamtal med juryn och programledaren. Än finns tid kvar på läslovet så ni kan fortfarande läsa böckerna som nominerats och ha egna boksamtal om det ni läst innan vinnaren presenteras nu på söndag.










2 kommentarer:

  1. Vilken bra grej! Jag tänker på priset, att det sänds i P1 och att det får ta så stor plats. Särskilt kul när det gäller böcker för 9-12, som så lätt blir bortglömda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, blev så glad när jag hörde det. Ett perfekt sätt att ge priset mer spridning och nyttigt för vuxna att få höra barn analysera böcker. Jag är så imponerad av deras samtal om de nominerade böckerna. Ska bli spännande att se vilken bok det är som vinner på söndag.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.