söndag 1 maj 2016

Johannas topp 5: vecka 17

Sköna maj välkommen! Nu ska väl våren ta och komma hit på allvar?! Maj är min favoritmånad men det är nog främst för att jag fyller år i maj och i år är det extra festligt för jag fyller 30 år och det ska firas genom att då åka till min absoluta favoritstad London. Men än är det ett tag dit och vi kör som vanligt lite kulturtips så här på söndagen.


  1. Jag, min syster och Miss E/What you readin var och såg Adele spela live i Stockholm i fredags. Det var en helt magiskt bra konsert och jag har fortfarande ont i halsen och är lite hes för jag sjöng med så högt. För att leva kvar i känslan fån konserten så valde jag hennes låt When we were young från senaste skivan 25 till den här veckans musiktips.

  2. I september förra året var ikonen Angela Davis på besök i Sverige och hon föreläste på Kungliga Konsthögskolan. Hundra år senare har nu högskolan äntligen släppt inspelningen av den föreläsningen så alla kan se den. Jag var där tillsammans med massor andra människor och kunde tyvärr inte se henne direkt utan fick sitta i ett angränsande rum och se på skärm men jag lovar att det är väl värt att titta/lyssna på henne. Det går inte att dela själva videon men följ länken för att se den på deras webb, länk.  

  3. Ett av de finaste författarsamtal jag var på förr förra året var det när David Grossman var på Sverigebesök och pratade om sin nya bok på svenska Fallen ur tiden. Den handlar om hur han förlorade och sörjer sin döde son. Nu kommer den att sättas upp på teatern men namnet Falla ur tiden, på Dramaten närmare bestämt, och fram till premiären i höst kommer det att bloggas om processen. Det kommer att vara regissör Suzanne Osten och dramaturg Jakob Hirwall som bloggar och jag tycker det är så intressant att följa resan och ser fram emot premiären i september.

  4. Och apropå bloggar så jag Svensk Bokhandel lyckats hitta ännu en bra gästbloggare. Nu bloggar Anna Frankl som är partner och litterär agent hos Nordin Agency. Hon har hitintills bloggat om tiden mellan bokmässan i London och den stundande LoveLetter Convention i Berlin, att svensk romance är det nya svarta, tiden efter romancemässan och avslutande reflektioner.

  5. På Bokmässan förra året hölls ett mycket intressant samtal om HBT i ungdomsboken. Deltar i samtalet gör Sara Lövestam och Sebastian Lönnlöv och Erik Titusson är samtalsledare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.