fredag 29 april 2016

Kväll och barn- och ungas läsning

När jag ändå är igång och skriver inlägg som har blivit liggandes ett tag så fortsätter jag med den kväll om barn- och ungas läsning som följde seminariet #Boken2016 som hölls på eftermiddagen den 18 februari. Det ska sägas redan från början att det blev en lååååång kväll, jag var riktigt mör redan när vi började efter att ha suttit och lyssnat sedan kl 13 och det här evenemanget började kl 18.30. Vi fick förvisso mat i magen emellan evenemangen men huvudet var trött och intrycken många. Om det blir ett liknande evenemang nästa år bör arrangörerna (Svenska Förläggarföreningen och Bokhandlareföreningen) dela upp evenemangen på två olika dagar eller lägga dem morgon och eftermiddag inte eftermiddag och en sen kväll.
Kvällen inleddes med en kort inledning där vi hälsades välkomna, sedan höll den nya Läsambassadören Anne-Marie Körling ett anförande. Hon pratade om hur det går att bredda barn- och ungas ordförråd genom läsning och Körling är en varm förespråkare för högläsning så hon pratade även om det och vikten av att fortsätta läsa högt även i vuxen ålder. Hon berättade även om en klass som gick med sin lärare till lokala boklådan där eleverna själva fick botanisera bland utbudet för att vi besökets slut få välja en bok var hem till sig själv. Detta istället för att alla i klassen skulle få samma bok som kanske inte ens intresserar hälften.

Efter Läsambassadören berättade Katarina Jeansson om Stiftelsen Boken i Sverige och hon visade bland annat det här klippet om dyselexi.


När dessa två inledande punkter var över så inleddes den radda med förlagspresentationer som sedan varade resten av kvällens. Jag är något splittrad över vad jag tyckte om dem. Det var väldigt oproportionerligt i hur mycket tid de olika förlagen fick, otydligt att de var uppmanande att prata om för typ av böcker (de hade uppenbarligen inte fått välja detta själva) och hur väl de klarade av att hålla den tid de fått tilldelat. De två stora förlagen Bonnier Carlsen och Rabén & Sjögren hade mest tid till sitt förfogande. Så här såg laguppställningen ut:

Rabén & Sjögren- 30 min
Alfabeta- 10 min
Berghs- 10 min
Opal- 10 min
B. Wahlströms- 15 min
Lilla Piratförlaget/ Gilla böcker- 15 min
Natur & Kultur- 10 min
En bok för alla/ Hippo- 10 min
Bonnier Carlsen/Semic- 40 min

När förlagen höll sina presentationer och ju längre kvällen gick blev det för mig oklart vem målgruppen de pratade inför var. Var det bibliotekarier, bokhandlare, inköpare, journalister eller helt enkelt kollegor? För nästan efter varje förlags presentation så försvann det lite folk (de som hållit sina prestationer gick hem). Jag visste inte heller vad jag skulle göra med de boktips jag fick. Det var som på säljkonferens, så som jag förmodar att en säljkonferens går till, förlagen presenterar kommande utgivning för säg bokhandlare. Frånsett att de här inte fokuserade endast eller alls på kommande utgivning utan på olika teman som humor, serier eller fantasy. För egen del hade det varit spännande att höra mindre av varan uppradande av olika titlar och mer fokus på kanske en kampanj som förlagen haft med fokus på att få barn och unga att läsa mer, ett författarskap hos förlaget som är spännande att lyfta upp eller kanske ge förslag på hur det går att arbeta med en/några titlar kring ett tema. Men då hade det kanske varit en nyckelingrediens att veta vilka som var inbjudna att komma och lyssna. Eller så är det så att publiken var väldigt homogen av en viss typ av målgrupp och att jag som bokbloggare/allmänt intresserad av den här typen av litteratur som var svarta fåret och inte fick ut så mycket av kvällen. Jag avslutar med en liten bildkavalkad från kvällen.
Rabén & Sjögren (t.v) och Alfabeta (t.h)

Opal (t.v) och B. Wahlströms (t.h)

Gilla böcker (t.v) och Natur & Kultur (t.h)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.