söndag 20 mars 2016

Johannas topp 5: vecka 11

I veckan meddelade ett av mina absoluta favoritband att de lägger ner, det har varit en hel del litteraturevenemang för min del och jag har läst en del. Jag blev otroligt glad när Anna på bloggen Sagan om sagorna bloggade om mina söndagstips och hur mycket hon gillar dem. Tack snälla Anna och ni andra som läser min blogg, jag blir så himla glad! Nu är veckan slut och det är dags för min lilla topplista:


  • Kent meddelade att det här blir deras sista år som band, i maj släpps sista skivan (Då som nu som alltid) och i höst ger de sig ut på sin sista turné. Videon som släpptes med nyheten är så snyggt gjord och innehåller en massa referenser från tidigare videos. Jag har tittat på den, lyssnat på nya singeln Egoist och de gamla skivorna under hela veckan och det har varit en vecka full av nostalgi. För er som vill grotta ner er ännu mer i Kent kan jag varmt rekommendera dokumentärerna Så nära får ingen gå som finns på SVTplay och 500 mil i snön som finns på Sveriges Radio.
  • Allas vår favoritförfattare Kristina Sandberg har börjat att recensera böcker i Svenska Dagbladet. Hon har nu recenserat sin första bok där och det är Meg Wolitzers bok Hustrun. Den har även Johanna Lindbäck skrivit om på Bokhora och jag vill verkligen läsa den nu i vår. Vi fick även veta att Meg kommer till Bokmässan i höst. Det är en anledning så god som någon att åka dit även i år. Jag passar även på att tipsa igen om när Meg wolitzer gästade podden Speaking of Stories.
  • I P1 Debatt avhandlas en hel del ämnen. Jag fastnade för avsnittet som handlade om den kvinnliga kroppen och rätten till sin egen kropp. Med en stor panel (vilket blev lite för många och gjorde det lite för snuttifierat) avhandlades ämnen som mens, skönhetsnormer och skönhetsoperationer samt transerfarenhet.
  • Programmet Kropp & Själ i P1 handlade i veckan om om fetma/övervikt. Medverkade gjorde bland annat idolen Julia Skott som skrivit den eminenta boken Kroppspanik- fett, lögner och sjukt onödig ångest. Läs boken och lyssna på avsnittet!
  • Att jag tyckte om boken Svart kvinna är ingen hemlighet och jag blev så glad när dess redaktör Fanna Ndow Norrby gästade SVT Forum där hon samtalade med programledare Tara Moshizi. De pratar om boken och om hur det hela började med Instagramkontot.

2 kommentarer:

  1. Du måste läsa Belzhar av Wolitzer om du inte gjort det. Det är YA som jag tror du skulle gilla :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Började läsa den till en bokcirkel men läste inte klart, har dock köpt den nu på bokrean så ska läsa i vår.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.