tisdag 22 mars 2016

Få barn på egen hand

I väntan på att mitt bibliotek ska få in Josefin Oleviks bok Den befriade familjen som jag verkligen vill läsa, som handlar om att skaffa eller kanske få barn på egen hand, har jag tittat på inslaget när Josefin gästade Nyhetsmorgon.


Jag har även lyssnat på två radiodokumentärer från Sveriges Radio på temat att skaffa barn på egen hand. Den ena dokumentären heter Beslutet- om vägen till barn på egen hand. Där får vi följa Kiki som bestämmer sig för att skaffa barn på egen hand genom att insemineras i Danmark.

Den andra dokumentären heter Jakten på donatorn. Den handlar om Maria som nu när hennes dotter är född blivit nyfiken på den anonyma spermadonatorn som möjliggjorde att hon fick ett barn. 

Sen läste jag en en krönika av Sara Abdollahi i Borås Tidning om att som kvinna inte vilja ha barn. Det är fortfarande väldigt provocerande att inte vilja ha barn som kvinna idag, 2016. Och det var intressant att läsa krönikan i relation till dessa kvinnor i dokumentärerna som så gärna vill ha barn, så mycket att de skaffar dem utan en partner. Du kan läsa krönikan här, länk. Jag fortsätter att vänta på Josefins bok så länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.