måndag 7 december 2015

Lucka 7: Augustgalan 2015

Det är några veckor sedan jag var i Konserthuset i Stockholm på Augustgalan då årets Augustpris delades ut och vilken kväll det var. När kvällen var slut var jag hes som tusan, glad och uppspelt. Jag gissade rätt på två av tre vinnare och de två kategorier som jag hade bäst koll på fick de vinnare jag ville. Kvällen började sedvanligt med lite mingel och bubbel i foajén. Där gick det att kändisspana som bara den, det var författare, förläggare, kulturjournalister och annat namnkunnigt folk. Jag fick önska Jonas Hassen Khemiri lycka till, skåla med flera av bloggambassadörerna och säga hej till några av mina favoritförläggare.

Sedan gick vi in i stora salen och prisceremonin kunde börja. Kvällens strålande konferencier Melinda Kinnaman ledde galan med kompetent och varm hand. Först ut var Lilla Augustpriset som även i år delades ut av kultur- och demokratiministern Alice Bah Kuhnke. Vinnaren i år blev Den på intet sett speciella av Rasmus Bjerkander. Därefter var det Årets svenska fackbok och där vann Karin Bojs med sin bok Min europeiska familj- De senaste 54 00 åren. Kvällens artist Titiyo spelade en låt från senaste albumet 13 Gården och sjöng först ut Taxi. Sen var det dags för den kategorin som jag mest såg fram emot och var mest nervös inför, Årets Barn- och ungdomsbok. När det stod klart att Jessica Schiefauer vann med När hudarna kommer ljöd jublet väldigt högt i salen. Vi var många som var otroligt glada och nöjda. Titiyo sjöng ännu en låt, Solna och sen var det dags för kvällens sista kategori, Årets svenska skönlitterära bok. Och så vann ännu en favorit Jonas Hassen Khemiri med Allt jag inte minns och åter steg jublet. Efter det väntade ytterligare mingel med dryck och tilltugg och det var som en bal på slottet för min del. Jag hade en fanatisk kväll och gick hem helt utan röst då jag skrikit till diverse personer över sorlet nonstop under kvällen. Till nästa år hoppas jag som vanligt att de delar på barn- och ungdomskategorin.
Bilden har jag lånat från augustpriset.se fotograf Evan Pantiel
Den på intet vis speciella, Rasmus Bjerkander
Den på intet vis speciella, Rasmus Bjerkand
Även om jag höll tummarna för och ville att både Jessica Schiefauer, Jonas Hassen Khemiri och Karin Johanssisson (nu vann ju inte hon men Karin som vann ges ut på samma förlag) skulle vinna så är det ändå väldigt trist att det var ett förlagshus som vann i alla tre kategorier, Albert Bonniers Förlag och Bonnier Carlsen. Det är ett pris som ska främja försäljningen av böcker och då är det roligt om det är bred representation av förlag både vad gäller nomineringar och vinnare.

Birgitta Olsson presenterar den jag tycker skulle ha vunnit i fackboksklassen: Karin Johannisson och Den sårade divan

Saga Becker presenterade Iggy 4-Ever av Hanna Gustavsson så himla fint

En av mina stora favoriter i ett annat konstsammanhang, teatern, Anna Takanen (teaterchef på Kulturhuset Stadsteatern) presenterade Bli som folk av Stina Stoor
 
Seinabo Sey presenterade vinnaren i skönlitterära klassen, Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri


Det var riktigt bra presentatörer i år, de presenterade omsorgsfullt, det kändes att de hade förberett sig innan. Jag tycker att det är så skoj att varje bok får sin egen presentation så här, det gör att jag får upp ögon för böcker som jag kanske inte lockats av innan men det är också ett bra sätt att lyfta och belysa alla de nominerade titlarna och dess författare. Kvällens bästa tacktal höll Jessica Shiefauer, jag klappade och ropade så jag nästan spräckte blodkärl i händerna och förlorade rösten och Jonas Hassen Khemiri höll även han ett fint tal. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.