tisdag 5 maj 2015

Sommarens böcker 2015- vuxenböckerna

Det har blivit dags att ta sig en titt på de skönlitterära/faktaböckerna för vuxna ur Svensk bokhandels katalog över sommarböckerna. Vi har en inredningsbok, ett gäng uppföljare, den sista delen i en trilogi som blir min sommarutmaning och en bok jag trodde var en bok utgiven igen men annan titel på annat förlag. Inte heller på vuxensidan var det en uppsjö titlar jag blev sugen på men å andra sidan kanske det innebär att jag hinner läsa dem.
Printz Publishing
Hej! Kreativa hem 2 av Christina Breeze och Moa Samuelsson
Jag tyckte hemskt mycket om den första boken så jag ser verkligen fram emot den här uppföljaren. Det går inte att få för många inredningsböcker/magasin.
Albert Bonniers förlag
Drömmen om Ester av Anna Jörgensdotter är Annas nya bok sedan 2009 då Bergets döttrar gavs ut. Den har jag ännu oläst i bokhyllan men det hindrar mig inte från att vilja läsa dem båda.
Forum
Efter succén med Läsarna i Broken Wheel rekommenderar kommer nu Katarina Bivalds nya bok Livet, motorcyklar och andra omöjliga projekt. Jag tänker mig att båda dessa böcker lämpar sig mer än väl läsandes i en solstol i sommar.

Skuggan av ett år av Hannah Richell beskrivs som en laddad relationsroman om det förflutnas makt. Tänker att denna passar bra en regnig dag i soffan i sommar. Det har nog med det sensomriga omslaget att göra.
Månpocket
Nu kommer den sista delen i Louise Boije af Gennäs trilogi om vännerna kring millennieskiftet. Den heter Folk av en främmande stam och avslutar serien vars tidigare titlar heter Högre än alla himlar och Blå korall. Jag har planerat att nu när alla delar finns i pocket, de två tidigare står redan hemma i bokhyllan, ska bli min sommarutmaning. Det är rätt tjocka böcker så jag tänker att de tre borde jag i alla fall hinna läsa under semestern.

Galago
Tjejerna bakom webbsidan Rummet kommer nu med en bok. Det är på modet just nu att kända internetpersonligheter får ge ut sin blogg/podd etc i bokform. Nu har turen kommit att de som driver Rummet ger ut helt nya texter i boken med samma namn Rummet. Det är Judith Kiros, Valerie Kyeyune Backström, Camila Astroga Díaz och Mireya Echevarría Quezada som står bakom Rummet.
Lind & Co
Närr jag först såg Peter Barlachs nya bok Konsten att vara Caroline trodde jag först att det var Det är jag som är Caroline som gavs ut igen med ny titel och nytt förlag. Men nu förstår jag att det är en uppföljare och att Caroline nu har blivit ung vuxen. Jag vill läsa båda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.