tisdag 31 mars 2015

Dödens teater

Bilderna är tagna av och tillhör mig, Sincerely Johanna
Jag var på vernissage för Livrustkammarens nya utställning som heter Dödens teater. Den handlar om kungliga begravningar. I och med att jag inte fick plats på den första omgången av invigningen hann jag gå runt och titta på utställningen i lugn och ro. Vi får se både hur sorgkläder och hästar som drog kungliga kistor kunde se ut. De visar även hur de döda kungligheterna kunde se ut, deras kistor och hur själva begravningen och tronskiftet gick till. Som titeln på utställningen antyder kan de kungliga begravningarna nästan likställas vid teater. 

Livrustkammaren har de senaste två åren haft två riktigt bra utställningar, Bilder av Kristina och Maktspel. Båda dessa två har hamnat på mina topplistor när utställningsåret har summerats. Båda två är svåra att matcha och mina förväntningar nu på museet är rätt höga när det gäller att levererar bra utställningar. Tyvärr är jag inte imponerad av Dödens teater. Det är en fin liten utställning men den lämnade inga avtryck på mig. Kanske att det blir mer givande att gå och se den med en guide som berättar mer, men att bara gå igenom den på egen hand blev inte den museiupplevelse jag hade hoppats på. Jag vet inte vad det är som gör mig besviken riktigt. Kanske är det själva temat, döden är ju inte så upplyftande. Eller så är det själva utställningen och dess fysiska utformning som inte tilltalar mig.

Själva invigningen var dock festlig. Vi bjöds på lakritsskallar, bubbel, fanfarer och invigningstal från både museichefen Malin Grundberg och överintendent Magnus Hagberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.