torsdag 8 januari 2015

Utställningsåret 2014

 
 
Om jag håller mig till två teaterinstitutioner vanligtvis så är jag mycket mer bred när det gäller museer och konsthallar. Det var många fina utställningar under förra året och flera av dem besökte mer än en gång. En av tjusningarna med att köpa årskort är ju möjligheten att gå på samma museum och utställningar fler gånger men till ett mycket förmånligare pris. Så här ser min topplista ut med mina favoriter från 2014 ut:
Det är några teman som uppenbarar sig bland mina favoriter: färglycka (Dardel och Matisse), kläder (Maktspel och Svenskt mode 2000-2015), innovation (Cykel och Vårsalongen) och framför allt god utställningspedagogik (gäller alla utställningar jag listat). Det har också varit glädjande att jag inte har behövt störa mig på dålig utställningspedagogik och där det enda som räknas är säkra kort med konstnärer som är kända brett snarare än någon som konstinstitutionerna vill ställa ut av andra anledningar, som drar storpublik på bekostnad av kvalité. Samtliga utställningar som kom med på årsbästa-listan var så bra att jag var och såg de flera gånger.

Tyvärr blir det inget gratis entré till museer under det här året som planerat. Det är synd för det skulle ge fler personer möjlighet att förkovra sig kulturellt. Ett alternativ som fler museer gärna får införa är det system som används på Göteborgs Konstmuseum, Röhsska museet, Göteborgs stadsmuseum, Sjöfartsmuseet Akvariet och Göteborgs Naturhistoriska Museum. Det kostar 40kr för en biljett och den gäller sedan som inträde under ett helt år. Ett mer överkomligt pris om nu gratis entré inte är möjligt. Det ska bli spännande att se vad som kommer att ställas ut under innevarande år, mer om det nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.