söndag 11 januari 2015

Kulturhändelser 2014

Detta blir det sista inlägget om Kulturåret 2014 och det kommer att innehålla händelser som inte platsade in i de andra kategorierna. Nästan alla punkter ägde rum under hösten. Det var många författarsamtal, musikupptäckter, nyupptäckter av konstformer, deltagande och mycket kulturkonsumtion i allmänhet. Kultur är för den som missat det otroligt viktigt i mitt liv. Kulturen tar mycket tid och plats i min vardag och det tycker jag är väldigt roligt och berikande. Ibland även stressande då jag bor i en stad där det händer mycket kulturellt och jag vill ta del av så mycket som möjligt. Nåväl, här kommer min topp sex med kulturhändelser (utan inbördes ordning):
  • Jag var en av Augustprisets officiella bloggambassadörer. Det var väldigt skoj att få gå på presskonferensen och galan. Dessutom fick jag flera av de nominerade titlarna att läsa och recensera. Jag hoppas att de kommer att fortsätta att ha bloggambassadörer (de får då gärna tänka till ett varv varför de har ambassadörer, vad de vill med dem och hur det organiseras).
  • Sam Smith var en av förra årets stora musikupplevelser. Jag har toklyssnat på hans album In The Lonely Hour. Det är ingen överdrift att jag har lyssnat på det rakt igenom minst en gång per dag sen jag upptäckte honom i våras. Kanske inte så konstigt att ha var överrepresenterad när jag summerade mitt musikår. Hans musik går rakt in i hjärtat på mig och jag blir både glad, tröstad och upplyft av den. 
  • När jag fick frågan att vara med i panelen för samtalet om ungdomsböcker som var ett av inslagen vid Lavender Lits releasefest blev jag så himla glad. Lilla jag fick vara med och prata om den litteratur som ligger mig varmast om hjärtat i en så proffsig panel. Jag hoppas att jag får möjlighet att göra det fler gånger. 
  • Under min semester hade jag en museievecka. Under en vecka besökte jag en radda museer i Stockholm. Det var ett fantastiskt bra sätt att få tummen ur och se de utställningar jag hade tänkt se under våren men inte hunnit. Jag såg i snitt två-tre utställningar per dag och det var ett så roligt grepp att vandra runt i stan och se på konst. Konsten fick för en vecka vara min enda sysselsättning och slapp konkurrera med arbetet.
  • Tack vare Dramatens satsning Dramaten & fick jag upp ögonen för spoken word. Så för mig blev det omvänt, jag känner till och går på Dramaten regelbundet men kände inte till spoken word. Under förra året var jag och lyssnade på spoken word live flera gånger och på fler platser än Dramaten. Jag hoppas att det blir fler tillfällen i år.
  • I december var jag och lyssnade på Caitlin MoranInternationell författarscen och jisses så bra hon var. Jag och de jag gick med var helt upplyfta och uppspelta efteråt. Att det hela kröntes med att vi fick träffa henne (hon pussade mig på kinden och gav en så innerlig kram att jag blev helt tagen) och fotas med henne. Hon är så smart och rolig att jag ständigt skulle kunna lyssna på henne prata. Dessutom hade hon en så bra samtalspartner, Sonja Schwarzenberger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.