måndag 13 oktober 2014

Kanske är det allt du behöver veta

Bilden har jag lånat från lavenderlit.com
Jag hade en handfull böcker som jag absolut inte ville missa att läsa i höst. En av dem är Kanske är det allt du behöver veta av E. Lockhart. Den ges ut av nylanserade Lavender Lit. Och innan jag går in på vad den handlar om och vad jag tyckte om den vill jag att vi alla först beundrar det fina omslaget som Hanna Larsson på Formgivningsfabriken har gjort. Sedan ska vi ta av hatten för bokens översättare som har gjort ett mycket bra jobb, hon heter Carina Jansson.

Det här är en bok som väcker starka känslor hos mig som läsare och det är främst slutet av boken. Detta är en bok som mycket väl lämpar sig för bokcirkelläsande och jag känner verkligen att jag vill prata om den nu när den är utläst.  Boken handlar om välbärgade familjen Sinclair. Det är mor och far (Tipper och Harris), deras tre döttrar (Carie, Bess, och Penny) De bor på olika ställen i USA under övriga året, men på somrarna bor de i varsina hus på en privatägd ö. Döttrarna Sinclair har i sin tur barn och ett av dessa Cadence är vår berättare. Hon är 18år när vi först kommer in i historien. På ön umgås hon med lögnarna, och det är kusinerna Mirren och Johnny samt bonuskusinen Gat. Det är galna upptåg, överklasstristess, alkohol, namnlösa hembiträden men främst familjehemligheter och en olycka.

Först läser jag på vid glatt mod och både ryser och myser. Jag får starka Gossip Girl-vibbar under läsningen. Det är främst på grund av rikedomen, tristessen och känslan av odödlighet som den säkerhet massor med pengar kan ge. Men så händer något, jag läser och bläddrar som i en frenesi och när jag börjar närma mig slutet är det nästan som i ett feberrus jag tar mig ann texten. Och så kommer slutet, som vi på bokens baksida får följande instruktioner om: "Och om någon frågar hur den slutar – LJUG." Jag messade sent på kvällen när boken var utläst till min kompis Sofia och beklagade mig upprört över slutet, varpå hon svarar roat att hon visste att jag skulle reagera över slutet. Jag förväntade mig inte hur det hela skulle sluta. Och nu när jag vet slutet vill jag nästan läsa om och se ledtrådarna som jag är säker på finns där. Jag kan bara uppmuntra er att läsa och gärna tillsammans med andra. För det är en bok som vill diskuteras efteråt. Om det är någon som läst och vill prata om den med mig är det bara att säga till.

Nu hoppas jag att Lavander Lit ger ut fler böcker av E. Lockhart. För om hon skriver lika bra som i Kanske är det allt du behöver veta, vill jag läsa mer.

4 kommentarer:

  1. Jag är dödsnyfiken på det där slutet! Måste läsa denna snart känner jag :)

    SvaraRadera
  2. Jag återkommer när jag har läst för då lär jag vilja diskutera :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.