onsdag 24 september 2014

Om ungas läsning på Sigtuna Litteraturfestival

Bilden är tagen av och tillhör mig, Sincerely Johanna
Jag var uppe på en blixtvisit i Sigtuna under Sigtuna Litteraturfestival i slutet på augusti. Jag skulle lyssna på Richard Ford och ett samtal om unga och läsning med Johanna Lindbäck. Samtalet Johanna höll i var tillsammans med en annan Johanna, nämligen Johanna Hansson som är stadsbibliotekarie i Uppsala. De pratade om unga, läslust, att fånga ungas läsintresse, att läsa i skolorna och skolbibliotek bland annat. Det var ett väldigt intressant samtal och jag som älskar bibliotek fick god lust att spontanapplådera vid ett flertal tillfällen när vikten av bibliotek/skolbibliotek lyftes. Johanna Lindbäck gillar inte ordet läslust, hon tycker inte heller om när elever tillåts välja bok helt fritt när det ska läsas i skolan och jag håller verkligen med henne. Läsning är oerhört viktigt och det är så tråkigt att läskunnigheten går ner bland dagens unga. Skolan har där ett stort ansvar. Men de behöver inte göra arbetet med läsningen helt på egen hand. Det finns en hel yrkeskår som har det här med böcker och läsning som sin specialitet och det är bibliotekarierna. Använd dem och låt dem hjälpa till med boktips, urval och stöd i läsningen. Se till att det finns ett skolbibliotek på varje skola och framför allt att det finns en skolbibliotekarie på varje skola. Låt inte eleverna välja helt fritt och skippa den skriftliga recensionen efter läsandet.

Om du vill förkovra dig ännu mer i ämnet med unga och läsning tycker jag att du ska lyssna på den podcast som Johanna Lindbäck gör i egenskap av LäsAmbassadören. Den heter Läs för livet och kommer ut en gång i månaden. Jag tycker att den är fanatiskt bra, lärorik och intressant. Där möter hon olika personer som på något sätt har med böcker och läsning att göra. Alla avsnitt som släpps så här långt är läsvärda. Här kommer länkar de dem alla: Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4 och Avsnitt 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.