söndag 17 augusti 2014

Slut på romantikveckan

Nu har den här upplagan av romantikveckan nått sitt slut. Jag hoppas att ni fick några boktips längst vägen. En av de stora behållningarna med att ha läst så mycket romantiska/romanceböcker i sommar är att jag nu vet bättre var jag gillar för typer av böcker inom genren och vad som går bort. Jag gillar inte läkarromanerna, de med mordgåtor/brott, de historiska och de traditionella romantik/passions böckerna. De är för kliché, för stereotypa i könsrollerna och för smöriga för min smak. Däremot tycker jag mycket om Nora Roberts och Harlequins serie Silk. Det är vardagsnära, romantiska men har även en vettig story utöver själva kärleksdelen. Ett tips om du vill läsa romantiska böcker och gillar att läsa e-böcker är att hålla koll på främst Dito (Bokus) och Mondo (Adlibris). Under sommaren hade båda superpriser på Harlequins böcker och jag köpte en drös för under hundralappen. Nu i veckan hade Harlequin själva en kampanj på sin Preludé-utgivning (ännu mer vardagskontext och romantik), därifrån har jag inte läst något. Men jag klickade genast hem en tre böcker från Kimberly Van Meter som jag sett i deras utbud under sommaren men inte läst något av.

Något jag är på jakt efter är böcker där det finns en huvudperson som inte är vit, säg en brun tjej, som jag skulle kunna få identifiera mig med. Jag förutsätter att de alla är vita, för det brukar skrivas ut om en person har en annan hudfärg och alla personer på omslagen är vita. Sen skulle det vara roligt och läsa annat än amerikanska författare. Amerikanarna och deras romantik kan jag nu, jag är sugen på att läsa någon författare som inte är från USA. 

Även om den här omgångens romantikvecka är slut är det inte sista gången jag skriver om den här typen av böcker här på bloggen. Jag ska ju läsa Kimberly Van Meters böcker, Nora Roberts Nyårskyssen kommer i september och så kommer det säkert någon mer bok jag klickar hem. Om ni har några boktips är det bara att lämna en kommentar.

3 kommentarer:

  1. Jag håller med, man måste prova sig fram och jag gillar också Silk och Nora Roberts. Jag tycker det är orättvist när en del klumpar ihop alla böcker från Harlequin och tycker att alla är likadana. Visst finns det bottennapp, men det finns också guldkorn och det upptäcker man om man faktiskt läser böckerna :)

    Angående huvudperson som inte är vit kom jag att tänka på Everything Leads To You av Nina LaCour, en bok som jag är mycket sugen på att läsa.

    SvaraRadera
  2. Förresten, har du läst något av Sophie Kinsella? Hennes är ju mer chick lit, men en del är lite gulligt romantiska. Jag klarade inte av Bröllopsnatten, men Nya kontakter och Mina hemligheter är riktigt charmiga tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte läst något av henne men hört mycket om henne. Ska kolla upp dina tips, tack så mycket för dem!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.