torsdag 22 maj 2014

Jhumpa Lahiri på Kulturhuset

Nu är det snart en månad sedan jag var och lyssnade på Jhumpa Lahiri Kulturhuset Stadsteatern. Men bättre sent än aldrig och det här var ett fantastiskt samtal. I ärlighetens namn visste jag inget om Jhumpa Lahiri när jag bokade biljetten till författarsamtalet. Efter det otroliga samtalet med Taiye Selasi under Stockholm Literature visste jag att samtalsledaren Josette Bushell- Mingo åtminstone skulle vara bra. Nu visade det sig att det blev ett jättebra samtal och det var tack vare både författaren och samtalsledaren. Det hela började lite stappligt där jag kände att nej inte en tystlåten och pretentiös författare. Men hon behövde bara värma upp lite och tack vare Josettes engagemang i hennes författarskap blev det ett bra samtal. De pratade om alla böcker Lahiri har skrivit, teman i dem, hur det är att växa upp i ett land där dina föräldrar inte kommer ifrån och vad det gör med ens egen relation till både det landet du växer upp i och det du har ett band till via dina föräldrar men som aldrig blir ditt eget. När samtalet var slut ljöd applåderna och ingen ville riktigt gå hem. Så här ska författarsamtalen vara, levande, intressanta och ge sug till att gå hem och läsa.

Ps. Samtalet filmades och så snart det finns att se kommer jag blogga om det. För tro mig detta vill ni inte missa. Ds

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.