måndag 3 december 2012

Omläsning del 1

När jag låg hemma och var sjuk förra veckan så läste jag om några böcker. Först ut bli Johanna Lindbäcks böcker Välkommen hem och Min typ brorsa. Jag läste Välkommen hem förra hösten och Min typ brorsa någon gång under 2012 men nu att jag aldrig bloggat om någon av dem tidigare efter att jag läst dem. För mig har Min typ brorsa alltid varit favorit av Johannas böcker och den vars slut jag varit så arg på, något jag tog upp med henne i höstas på bloggfikan för nya boken Som om jag frågat. Jag började omläsningen med Välkommen hem för det var den jag hade hemma efter en vinst hos Unga böcker. Och när jag läst den tog jag mig till bibblan och lånade Min typ brorsa för att se om den verkligen kunde mäta sig med Välkommen hem.
Bilden har jag lånat från bokus.se

Välkommen hem handlar om Sara som efter ett utbytesår i London är tillbaka i Luleå. Där finns kompisen Bella, hennes bror Mattias tillika Saras ex. Där finns en känsla av rastlöshet samtidigt som hon vill gå tillbaka i tiden till innan hon reste, i alla fall med Mattias för de är inte på ett bra ställe för tillfället. I ett desperat ögonblick börjar Sara på jujutsu och där finns grannen Adrian. Från början fanns det nog en plan på vad Sara ville skulle ske men så ändras det där med tiden och Mattias kanske inte längre är den hon vill ha eller ja är han? När jag läste boken förra hösten tyckte ja att jo den var bra men inte lika bra som MIn typ brorsa. Men den här gången blev jag helt golvad av hur bra den är. Karaktärerna är så bra, storyn så spännande och Adrian så fin så fin. Det är numera helt klart att Välkommen hem är min favoritbok av Johanna Lindbäck.
Bilden har jag lånat från bokus.se
För att jämföra då med den bok jag alltid gillat bäst var jag ju tvungen att läsa om den för att se vad det var som jag tyckte den var bäst. Och Min typ brorsa är inte dålig nu bara för att Välkommen hem seglade upp och blev favorit. Det är fortfarande bra persongalleri, en historia som jag känner starkt för och en kärlek som inte får vara där men som jag så lider med. Boken handlar om Nina och Daniel. Daniels pappa och Ninas mamma blir kära i varandra och Daniel, hans bror Wille och pappa flyttar från Luleå ner till Nina och hennes mamma i Umeå. Familjerna slås ihop och allt flyter på tills känslor uppstår mellan Nina och Daniel som inte passar så bra ihop med tanke på att de nu är syskon, eller typ syskon. Jag blev arg på slutet även den här gången men Johanna har sagt att jag får fantisera ihop själv hur jag vill att det ska gå för Nina och Daniel så då gör jag det :-)

Det är inte bara jag som läser om böcker just nu Maria unga vuxna gör det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.