måndag 23 juli 2012

Gilla böcker... Javisst!

Som jag skrev för några dagar sedan är Gilla Böcker ett av mina favoritförlag. När jag läser en bok som getts ut av dem vet jag att det är en bra bok. Dessutom är jag så ytlig att jag älskar deras omslag på böckerna, även om en bok inte ska dömas av sitt omslag. Jag har så här långt inte blivit besviken. Ada Wester som är med och driver förlaget var med och startade X-publishing, inte konstigt att jag gillar båda förlagen med andra ord. Hon måste ha lagt en god grund som de bakom X-publishing idag förvaltar utmärkt. Jag har så här långt bara läst deras "ungdomsböcker"/crossover-böcker och ska vid tillfälle läsa deras andra böcker också. Här kommer en liten lista på de jag har läst.
Hål i huvudet och Här ligger jag och blöder båda av Jenny Jägerfeld.
Bilderna har jag lånat från bokus.se
Hål i huvudet är Jenny Jägerfelds debut och handlar om Minou som blir dumpad av sin kille via ett kassettband och sticker med sitt brustna hjärta till Spanien. Här ligger jag och blöder handlar om Maja som sågar av tumspetsen på vänster hand i hand och har en mamma som det är något med som gör Maja orolig. Jag gillade Hål i huvudet en aning bättre än Här ligger jag och blöder som kändes lite för mycket en psykolog som skriver en bok även om den var bra och verkligen belyser en viktig sak (vill inte avslöja vad då det blir för mycket spoiler). Jag kan varmt rekommendera Jennys sommarprat i P1 från den 13 juli. Länk
Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag av Sara Ohlsson.
Bilden har jag lånat av bokus.se
Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag (den titeln är så bra att jag blev helt kär i boken av bara den) handlar om Olivia som blivit dumpad av John (okej jag börjar anat ett mönster i min läsning). Till skillnad från Minou i Hål i huvudet flyr hon dock inte utomlands. Den här boken tyckte jag såååå mycket om från första till sista sidan. Den kändes befriande och igenkänningsfaktorn var hög.
Himlen börjar här av Jandy Nelson
 Bilden har jag lånat av bokus.se
Himlen börjar här handlar om Lennie lever ett lugnt och tryggt liv när hennes storasyster plötsligt dör och som om detta inte var nog kommer kärleken in i hennes liv. En underbar bok som jag grät och skrattade till om vartannat. Det är alltid jobbigt att läsa om syskon som dör då det är min stora skräck att förlora min egen syster. Och Lennie har så rätt när hon säger: 
  "Min syster kommer att dö om och om igen i resten av mitt liv. Sorg är för evigt. Den försvinner inte, den blir en del av dig, steg för steg, andetag för andetag. Jag kommer aldrig att sluta sörja Bailey för jag kommer aldrig att sluta älska henne. Det är så det är. Sorg och kärlek hör ihop, den ena kan inte existera utan den andra. Det enda jag kan göra är att älska henne och älska världen och leva som hon gjorde, med mod och kraft och glädje"
Nu är jag sugen på att läsa (debuter och en antologi visade det sig):
Det borde finnas regler av Lina Arvidsson
Kaninhjärta av Christin Ljungqvist
Mirakel av Renate Nedregård
Het av bland annat Gunnar Ardelius, Lisa Bjärbo, Jenny Jägerfel och Sara Ohlsson




Jag har sett att det finns flera bokbloggar som får recex av förlaget. Lyckost dem säger jag bara! Nej då jag fiskar inte efter något, nej inte alls :-)

2 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.