onsdag 5 december 2018

Lucka 5: Rösta på elevers bokomslag

Dagens lucka blir lite annorlunda, det är nämligen inte en tillbakablick på något kulturellt jag har varit med om i år. Det är nämligen en omröstning. Jag blev kontaktad av en lärare som högläst en bok för sina elever utan att de fått se bokens omslag eller veta vad det var för titel. Efter att ha lyssnat på lärarens högläsning av boken fick de i uppdrag att formge ett eget omslag till boken samt bestämma en titel. Jag har sedan fått den stora äran att hålla en omröstning på min blogg med de färdiga resultaten. Så här ser bidragen ut och nedan kan ni läsa en hälsning från läraren. Ni som är med och röstar har chans att vinna ett hemligt bokpaket som jag sponsrar med bestående av tre böcker. Sista dag att rösta är 19 december kl 23.59.
2
3

4

5
6

7

9

10
11

12
13 

14






Hej!
Jag har högläst boken Intet av Janne Teller för mina sjundeklassare. När vi hade läst ut boken fick de i uppgift att formge ett eget omslag till boken utifrån hur de tolkade bokens innehåll. De visste varken titel, författare eller hur omslaget såg ut på vår utgåva av boken. Jag valde att hålla dessa saker hemliga eftersom man som läsare har ganska lätt för att döma en bok efter hur omslaget ser ut – och jag måste erkänna att jag tycker att omslaget till vår pocketutgåva inte är särskilt frestande… 
Boken handlar i stora drag om en klass sju, någonstans i Danmark. En pojke i klassen bestämmer sig för att sluta skolan, eftersom det inte finns någon mening med att gå i skolan, eller ens med livet. Han sätter sig i ett plommonträd i familjens trädgård och när klasskamraterna går förbi, på sin väg till och från skolan, ropar han efter dem och hånar dem för att de gör som de vuxna säger, utan att förstå att allt egentligen är meningslöst. Klasskamraterna blir allt mer irriterade på pojken, och bestämmer sig för att de måste få ner honom från trädet. De provar först att få ned honom genom att kasta sten på honom, men det lyckas inte. Så småningom kommer de på att de måste visa pojken att det visst finns mening med livet och de bestämmer sig för att rent konkret visa pojken en hög med saker av betydelse. 
Klassen utmanar varandra att lägga sina mest värdefulla saker på högen. Ganska snart eskalerar det från fina skor eller en cykel, till någons oskuld eller en död lillebror. Kort sagt blir det svårare och svårare saker som ska offras och pressen mellan klasskamraterna växer. Till sist når projektet vuxenvärldens öron och deras reaktioner pendlar mellan ilska och fascination, men klassen når stor berömmelse för sin hög av betydelse. Berömmelsen är dock inte enbart av godo, utan händelseförloppet eskalerar och allt slutar i katastrof med att ett barn dör. 
Det här är en bok som passar mycket bra att läsa under högstadietiden, tycker jag. Förutom att formge ett bokomslag har klassen också fått skriva en text där de berättar om vad de skulle lägga på sin hög av betydelse. I sjuan kan det vara ganska knepigt att formulera sig kring det, så man får som lärare ge lite förslag att fundera utifrån. I nian skulle troligen de flesta elever kunna formulera sig ganska självständigt kring frågeställningen.
Jag hoppas att ni vill rösta på det omslag som ni tycker speglar innehållet bäst, utifrån det som ni nu vet!

Vänligen,
Maud

8 kommentarer:

  1. Svårt, det är flera som har bra idéer. Jag landar i nummer 7 eftersom formgivningen är snygg och bilden sticker ut - hoppas det verkligen finns en traktor i boken. :)

    SvaraRadera
  2. Jag röstar på nummer 5 som har en fin och rolig formgivning och den mest beskrivande titeln. Men jag måste också nämna nr 7 som verkligen var ett omslag som lockar till läsning.

    Kul idé!

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Grattis Jennie, du har vunnit utlottningen! Mejla mig din adress så kommer bokpaketet på posten.

      Radera
  4. Jag röstar på nr 11 :) men gillar också 7an som känns kreativ och fin.

    SvaraRadera
  5. Vilken rolig idé! Jag röstar på nummer 11.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.