tisdag 24 oktober 2017

Och de nominerade till Augustpriset 2017 är....

Fotograf: Sören Andersson
Igår kväll fick vi så äntligen veta vilka böcker som nomineras till Augustpriset i år. Och vilken kväll det var sen. På Scenkonstmuseet i Stockholm hölls i år nomineringseventet som numera är öppet även för allmänheten och eventet i sig blir bättre och bättre för varje år. Jag och mina kära ambassadörskolleger fick träffas live och fotograderades på scen. Salen fylldes med folk och kvart i sex hälsade Förläggarföreningens ordförande Eva Gedin oss välkomna. Ambassadörerna satt redo att liverapportera på olika sätt genom sociala medier på första parkett och det gick att ta på förväntan i luften i salen. Skulle rätt och de mest värda böcker nomineras? Skulle vi bli besvikna eller skrika höga glädjetjut? Kvällens programledare var Daniel Sjölin och efter att ha pratat med de tre jurygruppernas ordföranden om trender och tendenser i deras kategorier så presenterades så de nominerade.  Så här se listan med de nominerade ut. Gå in på Augustprisets hemsida för att läsa motiveringarna till respektive titel.
Fotograf: Sören Andersson
Barn- och ungdomskategorin
  • Om dagen tar slut, Lisa Hyder och Per Gustavsson, Opal
  • Fågeln i mig flyger vart den vill, Sara Lundberg, Mirando Bok 
  • Anrop från inre rymden, Elin Nilsson, Alfabeta
  • För att väcka hon som drömmer, Johanna Nilsson, Rabén & Sjögren 
  • Den förskräckliga historien om Lilla Hon, Lena Ollmark och Per Gustavsson, Lilla Piratförlaget
  • Dumma teckning!, Johanna Thydell och Emma Adbåge, Alfabeta 
Det var i den här kategorin som det var bäst spridning bland representerade förlag. Här återfinns både stora och mindre förlag och det är verkligen glädjande. Jag trodde verkligen att Vakuum av Mia Öström och Under odjurspälsen av Klara Krantz skulle komma med. Men på det stora hela är jag mycket nöjd med spridningen i den här klassen. Det är ingen slagsida åt någon åldersgrupp och det var flera titlar som överraskade och det uppskattar jag. Det märktes att det är en ny jury och det ser jag som positivt och välbehövligt, det har varit rätt tröttsamt de senaste åren. Detta är också den kategori som det på förhand inte går att säga vem som ska vinna och det är roligt. Jag lyckades pricka in ett rätt genom Elin Nilsson.
Fotograf: Sören Andersson
Skönlitterära kategorin
  • De kommer att drunkna i sina mödrars tårar, Johannes Anyuru, Norstedts
  • Sidonie & Nathalie. Från Limhamn till Lofoten, Sigrid Combüchen, Norstedts
  • Hastigheten, Jörgen Gassilewski, Albert Bonniers Förlag
  • Just nu är jag här, Isabelle Ståhl, Natur & Kultur
  • Rosor skador, Jenny Tunedal, Wahlström & Widstrand
  • I en skog av sumak, Klas Östergren, Natur & Kultur
Att Johannes Anyuru skulle nomineras var väl det enda vi alla var eniga om på förhand. Jag tror även att han är den som tar hem vinsten sen i november. Roligt var att det kom med en debutant i form av Isabelle Ståhl. I den här kategorin är det dock de stora förlagen som helt dominerar, det är Norstedts, Bonnier (WWD är en del av Bonnierkoncernen och numera ett imprint till Albert Bonniers Förlag) samt Natur & Kultur. Jag trodde verkligen Finna sig av Agnes Lidbeck skulle komma med men lyckades träffa in två rätt genom Anyuru och Ståhl.
Fotograf: Sören Andersson
Fackboks kategorin
  • Ett jävla solsken. En biografi om Ester Blenda Nordström, Fatima Bremmer, Forum
  • Frågor jag fått om Förintelsen, Hédi Fried, Natur & Kultur
  • Brandvakten, Sven Olov Karlsson, Natur & Kultur
  • Nära fåglar, Roine Magnusson, Mats Ottosson, Åsa Ottosson, Bonnier Fakta
  • Den nya dagen gryr. Karin Boyes författarliv, Johan Svedjedal, Wahlström & Widstrand
  • Är vi framme snart? Drömmen om Europas förenta stater, Per Wirtén, Albert Bonniers Förlag
Även i denna kategori var det total dominans av två stora förlag då endast Bonnier och Natur & Kultur återfinns som representerade förlag. Däremot är det för första gången på länge som jag är så peppad och glad över detta startfält. jag vill läsa alla nominerade böcker i den här kategorin och det är likt barn- och ungdomsklassen öppet fält i vem som kommer vinna. Jag fick ett rätt vid mitt gissande och det var Johan Svedjedal.

Lilla Augustpriset
  • Flaskskeppsdag, Anna Norrby Andersson, Knivsta
  • Expressionism på flaska, Henrietta Andersson, Bromma
  • De fyra årstiderna, Henning Bollmark, Uppsala
  • Blod, Saga Miketinac, Ronneby
  • Den röda cykeln, Saga Miketinac, Ronneby
  • Resan, Jonathan Norberg, Sundsbruk
Glöm inte att du kan vara med och rösta fram vem som ska vinna Lilla Augustpriset. Så klicka in er på Augustprisets hemsida, läsa bidragen och rösta sen senast 20 november. Jag kommer att göra ett separat inlägg om Lilla Augustpriset när jag har hunnit läsa bidragen.

Nu återstår att läsa de nominerade titlarna, följ diskussionen om böckerna framför allt hos oss ambassadörer som kommer att läsa, recensera och tippa vinnaren i den klass vi ska bevaka. För min del innebär det extra fokus på barn- och ungdomsböckerna men jag hoppas hinna med några av titlarna i de andra två kategorierna också. Den 27 november vet vi vem som vinner och det ska bli så spännande.

Avslutande reflektion:
Jag är positivt överraskad och det kändes som att hela priset fick ett nytag med de nya jurygrupperna. Det är viktigt att för relevansen för priset hålla jurygrupperna lite på tårna och alerta. Gladast är jag med arbetet som jurygruppen för barn- och ungdomsklassen gjort, för äntligen känns det som en bra blandning och heja mellanåldersböckerna.

Det är såklart inte författarnas fel men jag hade gärna sett en bredare spridning på antalet förlag som får en bit av kakan som en nominering till Augustpriset medför i försäljning. Nu hoppas jag och förväntar jag mig att alla bibliotek och boklådor i vårt avlånga land gör sitt och skyltar med de nominerade och då i alla tre klasser, inte bara skönlitterära. Syftet med priset är att öka bokförsäljningen och då måste bokhandlarna dra sitt strå till den stacken. Till skillnad från Nobelpriset i litteratur som bara har en vinnare har de här en bred palett med böcker och författarskap att skylta med, ordna evenemang i butikerna och en ingång att prata med kunder/besökare om böcker. Jag vill inte höra att vissa böcker är för smala för att kunna skylta med för nomineringen till priset är er anledning att lyfta fram det. Lita på att kunderna känner till och är intresserade av Augustpriset och till det kan de ju passa på att lyfta andra smala böcker som tangerar samma tema och på så sätt få fler böcker sålda.

Jag hann knappt ta några egna bilder under evenemanget igår. För jag hade fyllt upp med att twittra och skulle sen göra ett litet gästspel på scen och var fullt fokuserad på det. Det gick ut på att jag skulle komma med en spaning om vad som sades i sociala medier om de nominerade. Så jag lånar bilder från Augustpriset istället.

Om du missade att titta på nomineringseventet live igår kan du göra det här nedanför.

Vad tycker du om de nominerade? Var det rätt böcker som kom med eller saknar du någon titel?

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Då har du en god anledning att göra det nu, för att se vilken bok du tycker borde vinna. :-)

      Radera
  2. Ja, heja mellanåldersböckerna! Kul med ny jurygrupp, kul att de varit så generösa mot just den kategorin som så länge varit förbisedd. Även om jag hellre hade sett De försvunna bli nominerad då ;)

    Jag skrev lite kort om vad jag tyckte alldeles nyss på bloggen. Men jag är hemskt glad i Den förskräckliga historien om lilla Hon.

    Har också dragit mitt strå till stacken idag med att skylta barn- och ungdomsböckerna på mitt bibliotek och skapat en instagramtävling på vårt konto för våra unga med böckerna som pris. :) Det lite tråkiga på bibliotek är ju ofta att böckerna blir utlånade på en gång och sen skapas en lång kö, när de väl kommer in igen så är det sällan aktuellt att fortfarande skylta. Där har ju boklådorna större chans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut boklådorna har större antal av böckerna och kan skylta lite mer bestående än att har någon köpt en av de nominerade så är böckerna av de författaren slut.

      Ska genast in på din blogg och kolla in ditt inlägg.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.