söndag 9 oktober 2016

Johannas topp 5: vecka 40

Det är söndag igen och veckorna bara rusar fram. Den här veckan blev det höst på riktigt i Stockholm och höstjackan och vantarna har fått åka fram på morgonen. Igår hade jag en riktig poddlördag och lyssnade på en hel drös poddar. Jag är också inne i ett läsrus just nu och ser fram emot att åka hem från jobbet och få några timmar ostörd läsning. Veckans topplista innehåller en dokumentär, booktuber, lyssningstips och såklart musik.

            
  1. Låten Rise Up hörde jag första gången när Janya Brown sjöng den på America's Got Talent. Jag tyckte den versionen var fenomenal men originalet är snäppet bättre. Andra Days röst är helt otrolig och låten ger mig gåshud.

  2. Igår när jag promenerade i det gråa vädret lyssnade jag ikapp på P1 Kultur och fastnade extra för avsnittet om Ska vi skiljas i höst? om skilsmässan i kulturen från i fredags. Det var så intressant att lyssna på samtalet både mellan Mona Masri (programledaren) och Geir Gulliksen, aktuell med Berättelse om ett äktenskap och samtalet om bland annat serien Divorce mellan Sigrid Combüchen och Maria G Francke. Nu vill jag både läsa boken och se serien, perfekt sysselsättning för en kommande helg.


  3. Apropå fantastiska röster så har jag sett dokumentären om Nina Simone som jag verkligen kan rekommendera. Den heter What Happened, Miss Simone? Det är kanske inte en heltäckande dokumentär men den är ändå sevärd. Jag tipsar även om att läsa Anna Charlotta Gunnarsons bok Popmusik rimmar på politik och det avsnitt som handlar om Simone och hennes låt Mississippi Goddamn och hur den ändrade kursen på hennes karriär en pusselbit som dokumentären inte tar upp.


  4. Therese Bohman är i höst aktuell med sin tredje roman Aftonland (som bara skriker Augustprisnominering). Jag har lyssnat på podcasten Text +1 som görs av Mats Almegård (den eminenta programledaren för Release me på Kulturhuset Stadsteatern och kulturjournalisten). I avsnitt 4 som spelades in för två år sedan var Therese Bohman gäst och pratade om Den andra kvinnan. Det samtalet är otroligt bra, intressant och smart. Jag satt som trollbunden hela avsnittet och kunde inte göra något annat än att lyssna. De borde få göra en uppföljning på det samtalet, nu när nya boken är ute, på säg Kulturhusets serie På djupet. Tänk en och en halv timme av detta! Lyssna på avsnittet här, länk.

  5. En av mina favoritpoddar En förbannad podd har nu börjat vlogga och blivit boooktubers. Det finns sex klipp uppe på deras kanal så här långt och det är så skoj att se dem och inte bara lyssna. Dessutom får jag lindring av min abstinens mellan poddavsnitten.

6 kommentarer:

  1. Nämen tack för tips om p1Kultur. Som lyckligt gift känns det lite märkligt att frossa i skilsmässor men jo, det blir nog temat de kommande veckorna ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker att det kan vara intressant för dig att lyssna med tanke på din bild på Instagram om läsningen av Hustrun och serien Divorce.

      Radera
    2. Det var verkligen ett intressant samtal! Ser så fram emot att läsa Gulliksens bok.

      Radera
    3. Vad roligt att du gillade samtalet. Det ger mig energi att fortsätta med dessa tipssöndagar. :-)

      Radera
  2. Jag lyssnade också på skilsmässoavsnittet på P1 kultur, jag brukar alltid lyssna på P1 när jag kör bil, jag orkar inte lyssna på de andra gapiga programledarna. Det var ett intressant avsnitt, och jag skall lyssna på det igen, och då i sin helhet.

    Du har en väldigt trivsam och informativ blogg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar verkligen P1 Kultur och det här var ett väldigt intressant avsnitt.

      Tack snälla du!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.