fredag 19 augusti 2016

Höstens böcker 2016- vuxenböckerna

Vi har nått inlägg nummer två om höstens böcker och det är skönlitteratur för vuxna samt fakta- och sakprosaböckerna. Jag hade en rejäl lista när det gällde barn- och ungdomsböckerna. Det här inlägget blir ännu längre. Det finns mycket intressant läsning att se fram emot i höst och jag tycker att det är fantastiskt att bokhösten är här nu. Lämna gärna en kommentar om vad du ser mest fram emot att läsa i höst.
Forum bokförlag
Allas vår favoritkaka kommer nu med sin första bok. Jag pratar såklart om Kakan Hermansson. Hennes podd Under huden som görs för ELLE lyssnar jag flitigt på. Nu kommer en bok där vi får lära känna henne på djupet, vm hon är, vad som har påverkat henne och hennes feministiska övertygelse, ja Hela Kakan helt enkelt.

Toni Morrison är mångas favorit, jag ska villigt erkänna att jag har flera av hennes böcker hemma i bokhyllan men de är ännu olästa. Jag tänkte slå slag i saken och ändra på den saken i höst och jag tänker att Gud hjälpe barnet som hon är aktuell med i höst ska bli min första Morrison-bok. Jag tänker läsa den jämte en bok nedan (Mellan världen och mig) då de ofta har pratats om tillsammans i USA när de gavs ut där.
Norstedts
En av de böcker jag ser allra mest fram emot att läsa i höst är den hyllade och prisbelönta boken Mellan världen och mig av Ta-Nehisi Coates. Det är en bok vars enda blurb på omslaget var Toni Morrisons uppmaning att läsa den. Jag har höga förhoppningar på denna bok som handlar om en fars brev till sin son om hur det är att vara en svart man i USA idag.

När det gäller en annan svart ikon, nämligen Angela Davis så kommer Anneli Jordahl med en ny bok som handlar om en kvinna som blir besatt av just Davis. Men kanske mest handlar den om ett uppvaknande och ögonöppnare. Boken heter poetiskt Som hundarna i Lafayette Park.
I höst kommer förlaget med två kortromaner vilket jag tycker ska bli väldigt spännande. Det är Karolina Ramqvist som skrivit Det är natten och Helena von Zweigbergk som skrivit De behövande. Jag tänker mig att detta kan vara perfekta ingångar till dessa två författarskap där vi kan bekanta oss med författarna och om vi gillar så kan vi läsa mer och längre böcker av dem. Hoppas att de kommer med fler kortnoveller från andra författare. Therese Bohman följer upp den mycket hyllade De andra kvinnan med den nya boken Aftonland. Den lockar mig till läsning då den utspelar sig delvis på Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet vilket är min egen arbetsplats. Nu blir jag ju nyfiken om hur mycket jag kommer att känna igen.
Brombergs förlag och Natur & Kultur
Det är alltid skoj att läsa böcker av författare som tillhör samma generation som jag själv. Kate Tempest är ett år äldre än mig och i den här boken, Tills det dödar oss, skriver hon om mitt älskade London. Omdömet en generationsroman förekommer ofta och jag ser fram emot att läsa den och se om det omdömet stämmer.

En annan bok som det redan nu surras en hel del om både här och där är Flickorna av Emma Cline. De handlar om en sekt, en ung tjej som under en sommar utforskar sig själv och så en upplösning som är allt annat än trevlig. Jag har tack vare det snälla förlaget fått ett förhandsexemplar av den här boken och har således redan läst den. Den kommer ut i butik nästa vecka, men ni får vänta tills recensionsdatum 8 september på att få läsa vad jag tyckte om den. Häromdagen köpte jag biljett till författarsamtalet med Cline som äger rum den 14 september på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Det ser jag verkligen fram emot.
Sekwa och Etta förlag
Minst en bok per säsong från Sekwa brukar det alltid bli. När jag vill ha det där mysiga, eleganta, råa och/eller intrikata familjerelationer så är det förlaget jag vänder mig till. I höst står Kärlekens fyra årstider av Grégoire Delacourt på önskelistan. Den handlar om kärleken, säg inget mer säger jag, det är det bästa lockbetet för att jag ska vilja läsa. Kan vi ta en minut och beundra omslaget när vi ändå håller på? Så himla fint det är!

På imprintet med fokus på den engelska litteraturen kommer i höst Sorgen bär fjäderdräkt av Max Porter. Den här har jag sett, hört och läst så mycket bra om hela sommaren och jag har hållit mig från att köpa den på engelska och väntar nu med spänning på översättningen. En kråka flyttar in hos en familj som just förlorat sin mamma/fru. Och den här kråkan kommer att stanna kvar tills de inte behöver honom mer. Även Porter kommer till Stockholm för författarsamtal i höst.
Ordfront förlag och Galago
Hos Ordfront och Galago vill jag läsa två feministiska böcker och två böcker om mode. Julia Skott är aktuell med Håll käften, jag räknar som handlar om en stickares bekännelse. Jag tänker på min mamma som hela uppväxten höll upp en sticka i luften som signal att vi fick vänta med vad det nu var vi ville berätta för hon räknade maskor. Som aspirerande stickare och ett stort fan av Julia tror jag att detta kan bli hur bra som helst. Girls will be girls av Emer O'Toole handlar om hur vi klär oss, hur våra kläder påverkar oss och om könsstereotyper. I beskrivningen om boken står det: "Att vara kvinna handlar i stora drag om att spela kvinna". Det kan jag verkligen hålla med om och det ska bli intressant att läsa mer om O'Tooles tankar kring detta.  Nästa veckan ska jag och lyssna på författaren som kommer till ABF Stockholm.

Är det något som är populärt i höst så är det böcker om modeindustrin, om miljötänk, etiska ansvar och om trendernas förgänglighet. Hos Ordfront vill jag läsa Den lilla svarta av Gunilla Ander och Slow Fashion: din guide till smart och hållbart mode av Jennie Johansson och Johanna Nilsson.

Lind & Co

Ännu en bok jag sett och hört mycket om hos främst brittiska booktubers är Stora boken om litteratur. Det är en bok om litteratur både högt och lågt. Jag tänker mig att detta blir den perfekta julklappen till alla bokälskare.

En favoritförfattare kommer äntligen med nytt, den här gången på nytt förlag. Sara Beischer är i höst aktuell med Mamma är bara lite trött. Om den håller samma nivå som Jag ska egentligen inte jobba här och Det bor råttor överallt utom på Antarktisk så kommer detta garanterat att bli en favorit. Få kan som Sara så knivskarpt beskriva människors liv och tankar. 
Printz Publishing och Bokfabriken
Hur jag ska hinna med allt jag vill läsa från Printz Publishing i höst återstår att se men vilken säsong de har i höst. Så mycket att läsa och här är det ju smart feelgood och det känns perfekt när ljuset börjar bli bristvara och vi får pigga upp oss med mängder värmeljus och gott te. Dessutom har de bland de snyggaste omslagen i sin historia den här hösten och jag tänker mig att böckerna kommer att göra sig fint även som uppmuntran liggandes på soffbordet. Älska mig inte av Liz Kay, den handlar om en ensamstående förortsmamma som hamnar mitt i Hollywood och möter kärleken. Små grodorna av Johan Carle är förlagets första svenska författare. Boken handlar om det lilla samhället Klingared utanför Borås, några av dess invånare och midsommaren. Som en person som själv kommer från ett litet samhälle ska detta bli mycket intressant läsning.

Downton Abbeys skapare Julian Fellows kommer nu med en bok, Belgravia, som även här utspelar sig i societetens högre skikt. Det är något tidigare än Downton, då den här berättelsen utspelar sig på 1800-talet. Precis som i TV-serien får vi även här följa både herrskapet där uppe och tjänstefolket där nere. Perfekt nu när abstinensen efter serien är stor. I Vägen till Sugar Maple Inn av Louise Miller samsas bakverken med familjerelationer och kärleken. Om jag känner Printz Pubslihing rätt är det här en bok att stänga av vardagsstressen med och bara njuta av. Och för alla Jojo Moyes-fans så kommer det glädjande nog en ny bok av henne i höst, Toner i natten.

Förra året kom Christoffer Holst med sin debutroman Mitt hjärta går på. I höst kommer han med sin andra bok och den heter Mindfulness för losers. Den beskrivs som en romantisk komedi och innehåller element som filmstjärnor, Jämtland, mopedåkning och kärleken. Låter perfekt säger jag.

Tyvärr finns det en hel del böcker som inte kom med i det här inlägget och i det om barn- och ungdomsböckerna och det har att göra med att förlagen som ger ut dessa böcker inte har uppdaterade hemsidor med bilder och beskrivningar av böckerna. Jag har kryssat för dem i Svensk Bokhandels katalog Höstens böcker 2016 men det finns ingen information digitalt att hänvisa er till. Kanske kommer det ett uppsamlingsinlägg om dem när det finns mer information att tillgå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.