söndag 3 januari 2016

Kulturvåren 2016: författarsamtalen

Den stora majoriteten av författarsamtal lyssnar på på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Där finns det tre litteraturserier samt en drös bibliotek som arrangerar egna evenemang. Därför kommer tipsen i detta inlägg att komma just från Kulturhuset och det blir ett extremt fokus på huvudstaden. Jag råder ert som inte bor här att ta en titt på vad som arrangeras på era lokala kulturhus/biblioteket/boklådor. Ett annat utmärkt ställe är Internet. Där går det att hitta författarsamtal både från Sverige och utomlands. Har du en favoritförfattare sök på dennes namn på säg YouTube och har du tur finns det filmade samtal du kan titta på. Och så har vi ju TV och radio med diverse litteraturprogram. Nu över till mina tips. Ännu har inte Aspuddens Bokhandel släppt sitt program för januari (de släpper för en månad i stöten) så där får jag avvakta med att tipsa om sevärt. Det finns givetvis fler boklådor i stan men det är i Aspudden jag hänger mest. När det gäller Kulturhuset så finns där Release me (fyra författare som är aktuella med ny bok samtalar en och en med programledaren Mats Almegård), På djupet (en författare eller konstnär samtalar med en samtalspartner under 1,5 timme om dennes karriär och liv) och så till sist Internationell författarscen (dit kommer internationella författare för samtal med en svensk exempelvis kritiker/journalist/författare/akademiker). I vår finns det mängder med spännande samtal att lyssna till, dessa vill inte jag missa:

Den 15 och 16 april får Stockholm en ny litteraturmässa som äger rum på Kulturhuset. Det blir både en utställardel och programverksamhet. Ännu finns inget program men skriv upp datumen redan nu. 

Den 21 januari har Tidningen Kulturen ett evenemang på Biblioteket Plattan i Kulturhuset som heter Varför skriver jag? med fyra författare som berättar om sin skrivprocess.

Release me 

På djupet


Internationell författarscen

I och med att Roxane Gay kommer till Sverige tänkte jag ha samläsning av hennes bok Bad Feminist här på bloggen, med start 16 april och fyra lördagar framåt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.