tisdag 15 december 2015

Lucka 14: Besök på TioTretton

 
Bilderna har jag tagit och de tillhör mig, Sincerely Johanna
En eftermiddag i oktober fick jag en av mina stora önskningar uppfyllda. Jag fick nämligen överträda vuxengränsen på TioTretton som är ett barnbibliotek på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Det är som namnet antyder ett bibliotek för barn i åldrarna 10-13 år och inga vuxna mer än personalen får vistas där. Den dagen jag var där på studiebesök var tiden mellan skolklassbesök och öppet på eftermiddagen för barnen. Därför finns det inga barn med på bilderna nedan.
 
Jag fick en rundvandring av lokalerna och berättelsen om hur biblioteket startade, vad de har för typ av verksamhet och vilken målgrupp de har. På förmiddagarna har de ofta skolbesök, då kommer skolklasser med sina lärare och får berättat för sig vad biblioteket och deras verksamhet är för något och vad de har att erbjuda. Jag fick berättat för mig att det finns barn som inte vill gå när besöket är över för det är så lugnt och harmoniskt där (vilket jag verkligen kan skriva under på, stadens brus och stress känns inte alls av därinne). På eftermiddagarna kommer det barn från hela Stockholmsområdet. De kan läsa böcker på en rad olika platser i rummet, bredvid varandra i den stora trappan eller ormen (som en enda stor saccosäck) som står mitt i rummet. De kan även pyssla, klä ut sig och baka i det stora fina köket.
 
Det finns ingen central disk som det gör på många andra bibliotek utan bibliotekarierna är med barnen i rummet, kanske sitter de och läser en bok (bra sätt att vara en läsande förebild). Jag såg många aktuella barn- och ungdomsböcker och ofta i flera exemplar. Det skyltas med boktips lite här och där, både i hyllorna och över ormen hänger det böcker på plockavstånd. Visst kan det bli stimmigt ibland men oftast är det lugnt och behagligt på biblioteket och jag tänker att detta är en frizon från stress på ett sätt som alla skulle må bra av att vistas i lite då och då för att ladda batterierna. Jag hade hängt där jämt om jag var i samma ålder som målgruppen, tänk så mycket jag hade fått läst då. Och det här med att det bara är 10-13 år tycker jag är genialiskt, det är en ålder som lätt kommer i kläm, de är inte små barn och de är inte tonåringar heller. På Kulturhuset Stadsteatern finns Rum för barn (0-9 år) och Lava Bibliotek & Verkstad (14-25 år).
Efter mitt besök kände jag ännu mer att alla kommuner och stadsdelar borde ha sitt egna TioTretton (gärna ett för 14-19 år också). Vilken oas det är lyckost alla tio till trettonåringar i Stockholm som får hänga där. Tack så hemskt mycket för att jag fick komma och titta in hos er på denna skatt till bibliotek!

2 kommentarer:

  1. Wow, vilket ställe! Blev jättelässugen. Och så vill jag gärna vara en 10-åring i Stockholm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett helt fantastiskt ställe! Vill hänga där mest hela tiden!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.