fredag 30 oktober 2015

Vi är alla helt utom oss

Bilden har jag lånat från lavenderlit.com

Jag köpte Vi är alla helt utom oss av Karen Joy Fowlers på engelska för något år sedan efter att ha läst mycket gott om den. Sen förblev den oläst i bokhyllan tills i våras då den kom på svenska. Då fick jag tummen ur och läste den. Det tog mig ett bra tag att slutföra den och jag tillhör nog den lilla lilla skaran som inte blev himlastormande förtjust.

Boken handlar om de tre syskonen Fern, Lowell och Rosemary. Det är den sistnämnda som är berättaren i boken. Hon berättar för oss om hur hon brukade prata oavbrutet som barn, tjatade hål i huvudet på familjen så pass att de bad henne börja sina berättelser i mitten istället för från början. Det är även greppet som författaren tillämpar vid berättandet av den här historien. Någonstans i mitten kommer vi in och får lära känna familjen bättre och får även veta mer om vad det är som har hänt. För de har varit med om en hel del allihop. Förutom syskonen finns en mamma och en pappa.

Vi är alla helt utom oss är en väldigt svår bok att skriva om för om jag berättar det minsta för mycket så avslöjas den stora twist som finns i boken och som är avgörande för läsningen och upplevelsen av boken. Och det är just twisten som jag har problem med. Den imponerade inte på mig och sen kändes boken bara pratig och utdragen för min del. Det var säkert därför det tog sådan lång tid för mig att läsa klart den. En sak som jag gillade med boken dock var att jag lärde mig väldigt mycket av att läsa den. Nu blir jag så där kryptisk igen för jag kan inte säga om vad (twisten ni vet) och det har jag faktiskt kunna tillämpa vid flera konversationer på mitt jobb, jag arbetar på ett universitet. 

Jag kan tänka mig att Vi är alla helt utom oss är en utmärkt bokcirkelbok. Det finns mycket att diskutera efter läsningen, som familjekonstellationer, familjehemligheter, tysthet, lojalitet, moral och kunskapens pris. På så sätt är det en bra bok men den stora läsupplevelsen jag både förväntade och hoppades på uteblev för min del och det blev jag väldigt besviken över. Jag ville verkligen gilla boken.

2 kommentarer:

  1. Jag har länge funderat på om jag ska läsa den. Har sett många som hyllat den, men själv varit skeptisk. När du, som är den som har mest lik min boksmak, inte är så förtjust, tvekar jag. Å andra sidan blir jag sugen på att testa om vi tycker lika om ännu en bok. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle säga läs något annat men vem vet det här kanske är boken vi tycker olika om för en gångs skull :-)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.