söndag 18 oktober 2015

Mina gissningar om augustnomineringar

Inför presskonferensen imorgon är jag lika förväntansfull som många är inför avslöjandet av vinnaren av Nobelpriset i litteratur. För imorgon avslöjas äntligen vilka som nomineras till Augustpriset i år. Jag tycker att Augustpriset är mycket intressantare än Nobelpriset och dessutom är oddsen att jag faktiskt läst någon av de nominerade mycket bättre än för Nobelpriset. Som ni säkert misstänker är jag mest spänd på att se vilka som nomineras till (den på tok för breda kategorin) Årets barn- och ungdomsbok. Kommer det som förra året att nästan bara bli bilderböcker eller kan vi kanske få med både ungdomsböcker och mellanåldersböcker? Så här ser mina gissningar och förhoppningar ut:

Barn- och ungdomsklassen

Jag har nog aldrig varit så dåligt förberedd som i år på vilka böcker som jag gärna ser nomineras, jag har läst mycket översatt litteratur insåg jag när jag började tänka tillbaka på vilka bökcer som varit bra senaste året. Två böcker som jag dock både hoppas och tror på är:
  • Djupa Ro av Lisa Björbo
  • När hundarna kommer av Jessica Schiefauer
Förutom dessa tror jag på: 
  • Huset mittemot av Alex Haridi, den var väldigt bra. 
  • Anna Höglunds nya Att vara jag är suverän och det vore skoj om hon nomineras (tycker för övrigt att den är ännu bättre än Om detta talar man endast med kaniner).
  • Som eld av Sara Lövestam
  •  Antologierna Bara för dig på lågstadiet/Bara för dig på mellanstadiet

Skönlitterär vuxen

  • Och runt mig faller världen av Mari Sahlström
  • En eller annan väg av Sara Paborn
  • Linjen av Elsie Karlsson 
  • Bära barnet hem av Cilla Nauman
  • Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri (tror jag både nomineras och vinner)
  • I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv av Tom Malmquist
  • Tankar mellan hjärtslag av Neftali Milfuegos 
  • Regnet luktar inte här av Duraid Al-Khamisi

Faktabok

 
Här hoppas jag på Svart Kvinna red. Fanna Ndow Norrby och seriealbumet Det växer av Jenny Hansen för att det är en viktig antologi och det vore skoj om ett seriealbum blev nominerat. Sen tror jag på Sju dagar kvar att leva av Carina Bergfeldt och Vi bara lyder av Roland Paulsen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.