söndag 25 oktober 2015

De nominerade till Augstpriset 2015

Bilden har jag lånat från augustpriset.se (fotograf Sören Andersson)
Sent ska syndaren vakna, jag har ju inte bloggat om de nominerade till Augustpriset ännu. Nu vet vi vilka de lyckliga 18 är och att även i år buntas barn- och ungdomsböckerna ihop i samma kategori. Jag var på presskonferensen på Nalen i måndags och det var en riktig berg- och dalbana emotionellt och efteråt när adrenalinet gått ur kroppen så var jag helt slut. Då åkte jag hem och vilade några timmar (eller ja jag åkte hem och skrev, bland annat för Kulturkollos räkning) för sen på kvällen var det Augustpriset Live, mer om det nedan. Vilka blev då nominerade i år och vad är mina tankar om det? Jo så här ser det ut inför den 23 november då vi får veta vilka som vinner.
Årets svenska barn- och ungdomsbok
Vi tar den viktiga kategorin först. Innan juryns ordförande Åsa Warnqvist hade läst upp alla namnen stod jag och svettades nere vid mitt bord, mumlade osammanhängande saker och rabblade två titlar om och om igen. Jag var så nervös, mest att det skulle bli samma fiasko som förra året med nästan uteslutande bilderböcker. Jag blev både glad, besviken och halvnöjd när alla sex bidrag lästs upp. Juryn hade fått in 148 bidrag från totalt 33 förlag och de nominerade är:
Först när vi fick veta att det var en bilderbok kände jag bara nej, inte bilderboksdominans i år igen. Men sedan kom ett seriealbum och då blev jag riktigt glad i en, det är nämligen första gången ett sådant bli nominerat. Sen kom Alla går iväg (även den en bilderbok) och vi fick veta att Eva Lindström nu blev nominerad för elfte gången vilket är rekord. Jag blev glad vid nästa titel som jag då trodde var en mellanåldersbok men den är för 6-9 åringar men ändå skoj för det är också ett segment som sällan blir nominerad. Med två titlar var jag så nervös att jag inte visste vad jag skulle ta mig till och när Åsa säger När, tänker jag kan vara en bilderbok jag inte har koll på, men så fortsätter hon och säger hundarna och jag skriker rakt ut och klappar händerna, för min förhandsfavorit När hundarna kommer fick en nominering (lycka!). Inför den sista titeln höll jag tummar och tår för Djupa Ro av Lisa Bjärbo som tyvärr inte fick en nominering (jag var så arg och besviken över det). Det blev en seriebok till och när jag lugnat ner mig lite var kategorin inte helt hemsk. Det var bättre spridning än på länge och skoj med serieroman och en riktig ungdomsbok ändå.
Årets svenska fackbok
Det här är faktiskt den kategori som jag tyckte kändes mest spännande när vi fått veta vilka de nominerade titlarna var. Här finns en bra blandning på ämnen, det är lättillgängliga faktaböcker som inte känns för akademiskt tunga. Dessutom spännande när en förlagschef nomineras för sin bok på annat förlag och en av hans egna författare är nominerade i samma kategori. Juryn hade fått in 155 bidrag från 54 olika förlag.
Årets skönlitterära bok 
Den skönlitterära kategorin var den jag blev mest besviken på. Var är Tom Malmquist, Karolina Ramqvist och Cilla Nauman till exempel? Det hela känns slätstruket och oinspirerande. Dessutom har de två jättarna Bonniers och Norstedts nästan halva kategorin var och det tycker jag är trist. Meningen med riset var ju att öka bokförsäljningen och då hade det väl varit trevligt om det hade kommit så många förlag som möjligt till gagn eller? Det blev inget lyrik i år däremot noveller. Juryn hade fått in 158 bidrag från 38 förlag.
Det blir inte så tunga och tjocka paket till jul då de flesta böckerna i år är tunna eller vanligt tjocka på ca 250-300s.

Augustpriset Live
Nytt för i år var Augustpriset Live, det var ett kvällsevenemang där inbjudna gäster fick möjlighet både att lyssna till de nominerade såväl som mingla med dem. Evenemanget ägde rum på Kulturhuset under ledning av Daniel Sjölin och Parisa Amiri. Under kvällen samtalade Daniel på scen med fyra författare åt gången och vid ett bord i publikhavet samtalade Parisa med kritiker, bloggare och journalister om de nominerade. Under kvällen hann jag gratulera flera av de nominerade författarna personligen, få böcker signerade, träffa andra bokbloggare som var på plats och allmänt kändisspana. Det var ett intressant grepp och skoj att det ordnades ett evenemang förutom galan som är ännu mer exklusiv. Här hade läsare möjlighet att få träffa författarna och om köerna på Bokmässan ibland kunde bli hysterisk långa så var det kort väntan på Augustpriset Live. Om evenemanget återkommer nästa år hoppas jag att det finns stolar framför scenen så det går att sitta och lyssna. Jag blev väldigt trött i fötterna efter att ha stått upp i stort sett hela dagen (först var det ju presskonferensen på dagen). Förläggarföreningen (som står bakom både priset och evenemanget för kvällen) skulle kunna samarbeta ännu mer med Kulturhuset till nästa år. Kulturhuset skulle kunna sälja biljetter till evenemanget och på så sätt skulle det bli än mer folktätt under kvällen. 
Nu återstår att läsa de nominerade titlarna och vara med och tycka till inför galan. Jag återkommer med recensioner främst i Barn- och ungdomsklassen men förhoppningsvis även i de andra kategoriserna. Vad tycker du om de nominerade?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.