måndag 14 september 2015

Ungdomsboksfrukost 10 september hos Rabén & Sjögren

Förra veckan var jag på en så bra bokfrukost hos Rabén & Sjögren om ungdomsböcker (lycka det var bara ungdomsböcker det fokuserades på). Det var fem böcker som presenterades denna morgon och jag vill läsa dem allihop.

Först ut var Lisa Bjärbo som ÄNTLIGEN är tillbaka med en ungdomsbok. Den har jag väntat på i vad som känns som evigheter. Den heter Djupa ro och namnet kommer från en verklig badplats där Lisa lärde sig simma när hon var liten. Ungdomskompisar kommer hem igen ett år efter studenten för att gå på begravning, då en kompis i gänget har dött. När Lisa läste högt kände jag att strunt i jobbet jag vill bara gå hem och läsa hennes bok.

Favoritförfattarna duggade tätt denna morgon, näst på tur var Katarina von Bredow som även hon äntligen är tillbaka med en ungdomsbok efter tre böcker för mellanåldern. I höst är hon aktuell med Släppa taget. Den handlar om två tvillingar, Elsa och Stella. Katarina berättade att hon träffade på två tvillingar som verkade väldigt olika och lika på samma gång. Hon frågade om hon fick mejla dem för att få veta mer om hur det är att vara tvillingar. Det gick dock flera år mellan att hon frågade och faktiskt mejlade men de fiktiva tvillingarna har verkliga förlagor även om det inte är dessa tvillingar det handlar om.

Förläggaren Sofia Hahr presenterade Bara vara Jojo och detta då författaren tragiskt nog är avliden. Niki Nordenskjöld har skrivit en bok med stöd av sina egna dagboksanteckningar och det är en sk utvecklingsroman. Flera av de som satt vid mitt bord hade läst boken redan och höll med förläggaren om att det är en slukarbok som verkligen berör. Jag ser fram emot att läsa boken.

Jag började morgonen med att tro att jag hade förolämpad nästa författare, Christina Wahldén. Jag sa till henne att jag inte kände till steampunkgenren och att det var spännande att hon gett ut en sådan bok. Hon sa att inte hon heller kände till genren och jag trodde då att hon inte alls gett ut en steampunkroman, gick och tittade på lappen med information om böckerna och se där stod det visst att hennes nya bok är just steampunk. Jag kunde pusta ut. Christina är aktuell med, den första av två böcker i en serie, Fripassageraren.

Sist ut var Annica Wennström, hon är aktuell med Bänkad. Det är en roman om fotboll, elitsatsning, att hitta sig själv utanför idrotten och om kärlek. Jag själv var med om att ledarna i mitt innebandylag mitt under en turnering började toppa laget och frågan om elitsatsning är viktig och berör många unga som idrottar. Fint att unga killa har fått en ny bok att läsa efter Zlatan-boken men den kan nog vara viktig läsning även för föräldrar och idrottsledare.

Det är mycket glädjande att Rabén & Sjögren ger ut flera ungdomsböcker i höst och de som presenterades i torsdags hade en bra bredd och det finns något kanske inte för alla men för många. Nu väntar jag bara på att Mårten Melins nya bok Mycket mer än en puss och ännu en bok om Mademoiselle Oiseau ska ges ut.

2 kommentarer:

  1. Jag längtar också efter "Djupa ro", och så önskar jag att sådana här bokevenemang inte alltid äger rum så långt ifrån där jag bor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är synd att så mycket är centrerat till Stockholm. Har höga förhoppningar på Djupa Ro.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.