måndag 17 augusti 2015

Kulturhösten 2015: ungdomsböckerna

Bilden har jag lånat från svb.se
Snart är hösten här och med den är det äntligen dags för höstens böcker att börja säljas. I höst är det faktiskt en hel del ungdomsböcker som ges ut och ännu bättre en hel del som jag vill läsa. Jag kickar igång den här temaveckan med tips inför kulturhösten med att lista de ungdomsböcker som jag vill läsa.
 Bilderna har jag lånat från lavenderlit.com och lilapiratforlaget.se
Lavender lit och Lilla Piratförlaget
I höst ger förlaget ut Skärvor av minnen av Laurie Halse Anderson. Den var med på listan över förra årets bästa böcker i YA-kategorin på Goodreads. Jag har bara läst gott om den och en riktig YA är alltid uppskattat.

Tillsammans med Skärvor av minnen är Som stjärnor i natten av Jennifer Niven de böcker jag gått hela våren och väntat på att de ska ges ut. Förläggren Erik pratade om denna i en podd i vintras och även den har jag läst väldigt mycket gott om tidigare. Ser ni att båda böckerna har en fågel på omslaget? Är det två böcker om fåglar tro?
Förutom Som stjärnor i natten ser jag fram emot att Johanna Lindbäck kommer med en ny bok. Den heter Jan Svensson och är en mellanåldersbok. Jag gillar alltid Lindbäcks böcker och det är ju skoj att hon kan få hitta en ny målgrupp och allt det där men nu längtar jag efter en riktig ungdomsbok, vill ha hennes kärlekshistorier för tonåringar. Anna Höglund är aktuell med Att vara jag  i höst och jag gillade hennes Om detta talar man endast med kaniner, så den här vill jag också läsa. 

 Bilderna har jag lånat från rabensjogren.se
Rabén & Sjögren
Ett förlag som är stark i sin utgivning enligt mig i höst är Rabén & Sjögren. Det är en hel drös böcker därifrån som jag vill läsa. Dessutom är det flera av mina favoritförfattare som kommer med nytt. Det kommer en ny bok om Mademoiselle Osieau, som heter Mademoiselle Osieau kommer tillbaka, och är den lika fin som den förra är det här en bok att drägla över. Äntligen är Lisa Bjärbo här med en ny ungdomsbok och den heter Djupa ro. Ingen missade väl hur lyrisk jag var över Mårten Melins Lite mer än en kram. Nu är uppföljaren här och den heter Mycket mer än en puss. Den står mycket högt upp på listan lägga-händerna-på-så-fort-den-kommer-från-tryck. En annan favorit är Katarina von Bredow, efter ett gäng böcker för mellanåldrarna kommer det äntligen en bok för ungdomar, Släppa taget

 Bilderna har jag lånat från alfabeta.se och bonniercarlsen.se
Alfabeta och Bonnier Carlsen
Två författare som har tagit sin tid när det gäller att ge ut nästa bok är Johanna Thydell och Jessica Schiefauer. Thydell kommer ut med Mornitologen och det blir spännande. Schiefauers När hundarna kommer har redan seglat upp som en bok med stora förhoppningar på. Hoppas uttrycket "Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge" stämmer in på dessa två.
Hos Bonnier skulle jag även vilja läsa Manifest för hopplösa och Girl online i höst. Manifest för hopplösa är skriven av Åsa Asptjärn (en uppföljare till Konsten att ha sjukt låga förväntningar) och Girl online av internetfenomenet Zoe Sugg.

 Bilderna har jag lånat från wahlstroms.se
B. Wahlströms
Vad som beskrivs vara i stil med The Fault in Our Stars är boken Jag och Earl och tjejen som dör av Jesse Andrews. Jag vet inte riktigt vad jag anser om det, om det är något positivt eller som upplagt att bli besviken över. Oavsett så vill jag läsa och se vad det är för typ av bok. En annan bok som jag först bläddrade förbi i katalogen var Var är Audrey? av Sophie Kinsella. Jag har inte direkt hört gott om hennes shopoholic-serie men efter flera positiva recensioner av den här boken blev jag ändå sugen på att läsa. 

 Bilderna har jag lånat från gillabocker.se
Gilla böcker
Två böcker som utspelar sig under sommaren är kanske perfekt läsning i september när en vill hänga kvar vid sommarkänslan. Skuggsommar av Mia Öström och Vad gör man inte av Maja Hjertzel känns som Gilla förlag som jag lärde känna dem, innan fantasyn kom in i bilden. Dessutom ger de ut Så värt av Martin Jern i pocket, som tidigare gets ut av X Publishing.

 Bilderna har jag lånat frånmodernista.se och berghs.se
Modernista och Berghs förlag
Ett förlag som jag har lite svårt att få grepp om vilken typ av utgivning (genrer) de har är Modernista. I höst ger de ut Jag var här av Gayle Forman och det är en ungdomsbok och det duger gott åt mig. Berghs förlag ger ut en modern variant av Orfeus och Eurydike och den heter En sång till Ella av David Almond.


 Bilderna har jag lånat från opal.se
Opal förlag
Jag dras likt flugor till socker till böcker som Hanna Larsson formger så Det är dags att inte freaka ut av Stephanie Tromlyn är inget undantag. På andra sidan Fågelsången av Stefan Casta är jag också sugen på att läsa, jag har inte läst något av honom tidigare så det kanske är hög tid.

Har du någon ungdomsbok som du ser fram emot i höst?

2 kommentarer:

  1. Åh, vad skönt att det finns de som sammanställer när man själv inte hinner :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, hoppas att du hittade något du blev sugen på att läsa :-)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.